Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen vaatii tiukempaa lainsäädäntöä puhelin- ja kotimyyntiin.
– Nykyisenkaltaiseen lehtien ja vitamiinien puhelinmyyntiin on tultava ehdottomasti muutos. Ihmiset kokevat kesken työpäivän tulevat myyntipuhelut epämiellyttävinä ja häiritsevinä, Petri Honkonen sanoo tiedotteessa.
Honkonen kertoo kantavansa erityistä huolta ikäihmisistä ja edunvalvontaa tarvitsevista ihmisistä, jotka ovat puhelin- ja kotimyynnin osalta heikoimmassa asemassa.
– Ei ole oikein, että pientä eläkettä saavia ihmisiä kiusataan puhelin- ja kotimyynnillä ja sen myötä vähäisetkin pennit viedään. Lisäksi on erittäin huolestuttavaa, että edunvalvontaa tarvitsevilla ihmisillä ei ole kunnollista lainsäädännön takaamaa suojaa puhelin- ja kotimyynnissä, Honkonen toteaa.
Hallitusohjelmassa on kirjaus, jonka mukaan ”puhelin- ja kotimyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi”. Honkosen mukaan lainsäädännön päivittämistä valmistellaan oikeusministeriössä ja hallituksen esitystä odotetaan vielä tämän vuoden puolella.
– Suomalaisten näkökulmasta kaikkein parasta olisi, jos lainsäädäntöä muutettaisiin niin, että puhelinmyynti olisi sallittua vain niille ihmisille, jotka ovat ennakkoon hyväksyneet heihin kohdistuvan puhelinmyynnin. Tämän avulla myyntipuhelut pirisisivät vain niiden taskuissa, ketkä näitä puheluita haluavatkin, Honkonen virkkoo.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kesäkuussa 2020 julkaiseman kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset kokivat puhelinmyynnin painostavana ja yksityisyyttä häiritsevänä. Kyselyyn vastanneista 86 prosenttia ei mielellään ostaisi tavaroita tai palveluita puhelinmyyjältä.