Verkkouutiset

Perinteisten pankkipalvelujen saatavuus heikkenee yhä

Peruspankkipalvelujen saatavuuteen vaikuttaa yhä enemmän asiakkaan kyky käyttää digitaalisia palveluja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Finanssivalvonnan tekemän selvityksen mukaan asiakkaiden oikeus lain tarkoittamiin peruspankkipalveluihin suomalaisissa pankeissa toteutuu pääsääntöisesti asianmukaisesti. Kuitenkin digitaalisten pankkipalveluiden käytettävyys ja verkkoasioinnille vaihtoehtoiset peruspankkipalvelut vaativat edelleen kehittämistä.

Henkilöasiakaskonttoreiden väheneminen ja käteispalvelujen rajoittaminen pankkikonttoreissa ovat supistaneet asiointimahdollisuuksia. Samaan aikaan kuitenkin käteisautomaattiverkosto on kasvanut ja käteisen saatavuus kauppaliikkeistä yleistynyt.

Peruspankkipalvelujen yleisimmät hinnat eivät ole merkittävästi muuttuneet, ja suurimmat muutokset koskevat automaattinostojen ja -talletusten hinnoittelurakennetta.

Pankkipalvelut digitalisoituvat edelleen voimakkaasti osana koko yhteiskunnan digitalisoitumiskehitystä. Samalla kun peruspankkipalveluja tarjoavien henkilöasiakaskonttoreiden lukumäärä on edelleen vähentynyt, monipuoliset verkko- ja mobiilipalvelut ovat yhä laajemmin käytettävissä.

Selvityksen mukaan peruspankkipalvelujen saatavuuteen vaikuttaa yhä enemmän asiakkaan kyky käyttää digitaalisia palveluja. Useat pankit ovat pyrkineet aktiivisesti madaltamaan asiakkaiden kynnystä digitaalisten verkko- ja mobiilipalveluiden käyttämiseen tarjoamalla neuvontaa ja mukauttamalla palveluntarjontaa eri käyttäjäkohderyhmille. Finanssivalvonta pitää tätä kehitystä suotuisana.

Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaus pankkien digitaalisten ja muiden uudentyyppisten palveluiden ja palvelukanavien käyttöön pankkisektorilla kokonaisuutena ei kuitenkaan ole vielä riittävällä tasolla.

– Pankkien on huolehdittava siitä, että saatavilla on myös hinnoiltaan kohtuullisia, digitaaliselle asioinnille vaihtoehtoisia peruspankkipalveluja. Selvitämme valvontatoimilla pankkien käytäntöjä ja palveluntarjontaa peruspankkipalveluissa, Finanssivalvonnan johtaja Anneli Tuominen korostaa.

Finanssivalvonnan mielestä on yhä tärkeänä, että talletuspankit tarjoavat erityisesti verkkopankki- ja maksukorttiasiointiin kykenemättömille asiakkaille selkeän ja yksinkertaisen palvelukokonaisuuden, joka sisältää verkkoasioinnille vaihtoehtoisia tapoja hoitaa pankkiasioita ja että tällaisen palvelun kustannukset pysyvät kohtuullisina.

Toiseksi pankkien pitäisi toteuttaa verkkopankkipalvelut selkeänä ja yksinkertaisena ja kehittävät verkkopalvelua mahdollisimman saavutettavaksi kuullen eri käyttäjäkohderyhmiä sekä tarjoavat asiakkaille eri kanavissa tukea verkko- ja muiden palvelujen käyttöönottovaiheessa, käytönaikaisissa ongelmatilanteissa sekä palvelun muuttuessa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)