Suomalaiset uskoutuvat parturi-kampaajilleen ja kunnioittavat heidän osaamistaan, selviää vasta julkaistusta hiustenhoitotuotteita valmistavan Promise Helsingin teettämästä parturi-kampaajien työtä käsittelevästä tutkimuksesta.
Tutkimustulosten mukaan keskivertosuomalainen käy parturi-kampaamossa noin joka toinen kuukausi ja peräti 85 prosenttia suomalaisista käy pääsääntöisesti aina samassa parturi-kampaamossa.
Parturi-kampaaja on henkilökohtaisten keskusteluiden määrällä mitattuna ylivoimaisesti Suomen sosiaalisin ammatti sekä asiakkaiden että kampaajien oman arvion mukaan. Seuraavina listalla ovat opettaja ja hoitoalan ammatit.
Tulosten mukaan henkilökohtaisuuden vuoksi kampaajia kunnioitetaan. Kun monessa palveluammatissa asiakkaiden huono käyttäytyminen on jopa päivittäistä, useimmilla kampaajilla huonosti käyttäytyviä asiakkaita ei käy ensimmäistäkään koko vuoden aikana. Lähes kaikille kampaajille syntyy kaupallisia kaveruussuhteita vuosien mittaan. Parturi-kampaajat arvioivat myös, että keskustelukemiat vaikuttavat asiakassuhteiden syntyyn paljon enemmän, kuin asiakkaat haluavat myöntää.
Noin joka viides asiakas puhuu käynneillään hyvin henkilökohtaisista asioista, kuten ihmissuhteista, seksistä, sairauksista ja muista syvimmistä murheistaan. Osa haluaa kampaajan neuvoja ja kannanottoja hyvinkin vakaviin aiheisiin.
Kaveruusmaisen ja kunnioittavan suhteen huonona puolena suuri osa asiakkaista ei anna palautetta, kun on tyytymätön, vaan asian vaistoaminen ja käsittely jää kampaajan vastuulle. Kampaajan yleisin asiakassuhteen päättymiseen johtava virhe on puhua liian vähän hiuksista ja antaa liian vähän hiustenhoitoon liittyviä vinkkejä ja uusia hiusideoita.
Miehistä neljä viidestä on lyhythiuksisia, ja parturikäynnit ovat lyhyitä. He sitoutuvat parturiinsa sujuvana käyntipaikkana ja toimivana rutiinina. Kolme neljästä naisesta arvioi hiuksensa vähintään puolipitkiksi, ja kampaamokäynnit kestävät tyypillisesti yli tunnin. Naiset hakevat kampaajasta ensisijaisesti omien hiustensa erityisasiantuntijaa ja luottokumppania.
Palkkataso noin 2 000 euroa kuussa
Yli 80 prosenttia suomalaisista asiakkaista arvottaa suomalaisten kampaajien ammattitaidon hyvin korkealle, ja kampaajat ovat omasta ammattitaidostaan yhtä lailla ylpeitä. Valtaosa asiakkaista ja kampaajista kuitenkin arvioi, että kampaajan työtä tunnetaan varsin huonosti, eikä ammatin yleinen arvostus ole kovin korkea. Kampaajan tyypillisin palkkataso on noin 2 000 euroa kuukaudessa
Kampaajat pitävät oman työnsä parhaana puolena sitä, että näkee oman työnsä tuloksen, ja asiakkaan ilahtumisen. Työ on vaihtelevaa, ilahduttavaa ja luovaa käsityötä, ja sen ohessa voi kuunnella ihmisiä niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä. Asiakkaiden ilahduttamisen vastapainoksi, parturi-kampaajan työ on sekä fyysisesti että psyykkisesti melko raskasta, ja vaatii palautumista.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2022 ja siihen vastasi tuhat työikäistä suomalaista ja sata parturi-kampaajaa. Tiedonkeruussa avusti Norstat.





