Tutkimuksessa proteiinin saannin ja aikuistyypin diabeteksen yhteyksiä tutkittiin seuraamalla 28 000 aikuista keskimäärin kahdentoista vuoden ajan. Osallistujista 12 000 sairastui aikuistyypin diabetekseen.
Tulosten perusteella riski sairastua diabetekseen suureni tasaisesti mitä enemmän henkilö sai proteiinia ravinnostaan. Varsinkin eläinproteiinin, mutta myös kokonaisproteiinin saanti liittyivät sairastumisriskiin.
Tarkemmassa analyysissa yhteys havaittiin vain naisilla ja etenkin lihavilla naisilla. Miesten diabetesriskiin proteiini ei vaikuttanut. Myöskään kasviperäisten proteiinien syömisellä ei ollut vaikutusta diabeteksen todennäköisyyteen.
Tulokset eivät paljasta miksi paljon proteiinia syövät ovat alttiita diabetekselle, mutta mahdollisesti yhteys johtuu punaisesta lihasta, joka on suurelle osalle eurooppalaisista merkittävin proteiinin lähde. Punainen liha ja varsinkin lihajalosteet on useissa tutkimuksissa yhdistetty diabetes- ja sydänriskeihin.
Tutkimus julkaistiin Diabetes Care -lehdessä ja siitä kertoi Uutispalvelu Duodecim–