Panimoliiton teettämä tutkimus paljastaa vanhempien ristiriitaisen suhtautumisen alaikäisten alkoholinkäyttöön. Suurin osa vanhemmista uskoo alaikäisten saavan alkoholia helposti, mutta vanhemmat eivät halua ostaa juomia jälkikasvulleen.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan kouluikäisten vanhemmista noin 70 prosenttia pitää hyväksyttävänä tarjota alaikäiselle alkoholia täysi-ikäisen seurassa.
Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtajan Olli Luukkaisen mukaan tulos kuvastaa laajempaa yhteiskunnallista muutosta.
– Asiaa voi ajatella positiivisesti: on parempi opetella alkoholin käyttöä kotona turvassa kuin kokeilla sitä piilossa jossain pusikossa. Luulen, että tässä on tällainen yleinen maailmanmuutos taustalla, Luukkainen arvioi Panimoliitolle.
Nuorempien vastaajien asenteet alaikäisten alkoholinkäyttöön ovat löysempiä kuin vanhemmilla. 18–24-vuotiaista yli kolmannes hyväksyy vähäisen alkoholimäärän ostamisen alaikäiselle ja neljä viidestä tarjoaisi vähäisen määrän alkoholia alaikäiselle täysi-ikäisen valvonnassa. Sen sijaan puolet 50–70-vuotiaista ei hyväksy alkoholin tarjoamista missään tilanteessa ja jopa 90 prosenttia pitää alkoholin ostamista alaikäiselle aina tuomittavana.
Kaiken kaikkiaan kolme neljästä suomalaisesta uskoo alkoholin ostamisen alaikäiselle olevan yleistä, mutta vain 12 prosenttia kertoo ostaneensa alkoholia alaikäiselle.
– Kyseessä on ehkä vanhempien kaksinaismoralismi. Lain mukaan alkoholin ostaminen alaikäiselle on laitonta, mutta todellisuudessa moni aikuinen kuitenkin tekee näin, Luukkainen toteaa.
Luukkainen korostaa koulun alkoholikasvatuksessa tiivistä yhteistyötä oppilaiden vanhempien kanssa, jotta molemmille osapuolille olisi selvää, millainen rooli koululla on nuorten päihdekasvatuksessa.
– Alkoholikasvatus olisi hyvä aihe vanhempainiltoihin, joissa käydään muutenkin yleisesti läpi koulun tavoitteita ja toimintaperiaatteita. Vanhempien kanssa voisi keskustella, mitkä tehtävät alkoholikasvatuksesta koululle on annettu ja kysyä, miten vanhemmat näkevät asian. Yhteistyö on paras ratkaisu, ja keskustelu on parasta yhteistyötä.
Tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien alkoholiasenteita sekä alkoholi- ja virvoitusjuomien ostamista ja kuluttamista. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2014 ja siihen vastasi 1023 18–70-vuotiasta suomalaista. Tutkimustulokset on painotettu vastaamaan Suomen aikuisväestöä iän, sukupuolen ja suuralueen mukaan.





