Lähes jokaisen suomalaisen lompakosta löytyy kortti, joka on tänä päivänä käynyt lähes tarpeettomaksi.
Ylen mukaan kyseessä on Kela-kortti. Se osoittaa, että sinulla on oikeus Kela-korvauksiin eli Kelan maksamiin sairausvakuutuskorvauksiin.
Yhteiskunnan digitalisaation myötä perinteinen kortti on kuitenkin käynyt lähes tarpeettomaksi. Nykyään vastaan tulee harvoin tilanteita, joissa Kela-korvauksen suoraveloitukseen ei riittäisi tavallinen henkilöllisyystodistus.
Toisin sanoen et todennäköisesti edes tarvitse Kela-korttia asioidessasi.
– Ilman Kela-korttia pärjää nykyään kyllä aika hyvin, Kelan juristi Antti Klemola kommentoi Ylelle.
Tämän vuoden alusta terveyspalveluyrityksille tuli mahdollisuus tarkistaa reaaliajassa sähköisesti asiakkaan oikeus Kela-korvaukseen. Apteekeissa suorakorvauksen reseptilääkkeistä on saanut jo pitkään henkilöllisyystodistuksella tai tulostetulla lääkereseptillä.