Onko lompakossasi tämä kortti? Yle: Et ehkä tarvitse sitä

Digitalisaatio on tehnyt perinteisestä Kela-kortista lähes tarpeettoman.
Apteekissa asiointi hoituu todennäköisesti ilman Kela-korttiakin. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Apteekissa asiointi hoituu todennäköisesti ilman Kela-korttiakin. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Lähes jokaisen suomalaisen lompakosta löytyy kortti, joka on tänä päivänä käynyt lähes tarpeettomaksi.

Ylen mukaan kyseessä on Kela-kortti. Se osoittaa, että sinulla on oikeus Kela-korvauksiin eli Kelan maksamiin sairausvakuutuskorvauksiin.

Yhteiskunnan digitalisaation myötä perinteinen kortti on kuitenkin käynyt lähes tarpeettomaksi. Nykyään vastaan tulee harvoin tilanteita, joissa Kela-korvauksen suoraveloitukseen ei riittäisi tavallinen henkilöllisyystodistus.

Toisin sanoen et todennäköisesti edes tarvitse Kela-korttia asioidessasi.

– Ilman Kela-korttia pärjää nykyään kyllä aika hyvin, Kelan juristi Antti Klemola kommentoi Ylelle.

Tämän vuoden alusta terveyspalveluyrityksille tuli mahdollisuus tarkistaa reaaliajassa sähköisesti asiakkaan oikeus Kela-korvaukseen. Apteekeissa suorakorvauksen reseptilääkkeistä on saanut jo pitkään henkilöllisyystodistuksella tai tulostetulla lääkereseptillä.

Kela on irtisanonut työntekijöitä etätöiden työaikoihin liittyvistä epäselvyyksistä.
Mainos