Oikeusministeriön perustaman työryhmän tarkoituksena on tukea käytännön lainvalmistelua ja edistää virkamiesten yhteistyötä kaikessa säädösvalmistelun kehittämisessä.
Työryhmä tukee ministeriön mukaan osaltaan hallituksen tavoitteita sääntelyn sujuvoittamiseksi. Vastaavia poikkihallinnollisia työryhmiä on asetettu aikaisempinakin hallituskausina, ja oikeusministeriön on tärkeää jaykaa pitkäjänteistä lainvalmistelun kehittämistä.
Työryhmän tarkoituksena on toimia ministeriöiden virkamiesten välisenä käytännön keskustelu- ja tiedonjakokanavana. Sen tehtävänä on edistää hyvän lainvalmistelumenettelyn noudattamista ja hyvien käytäntöjen leviämistä lainvalmistelussa. Hallitusohjelman mukaisesti se edistää vaihtoehtoisten ohjauskeinojen käytön lisäämistä ja toteuttaa osaltaan tavoitetta säädöspolitiikan ohjauksen selkeyttämisestä.
Yhteystyöryhmä toimii myös keskustelufoorumina paremman sääntelyn kansainvälisen yhteistyön vahvistamiseksi ja se voi tarvittaessa ottaa kantaa ja esittää toimenpiteitä. Lisäksi sen tehtävänä on muun muassa edistää jälkikäteisen vaikutusarvioinnin käyttöönottoa valtioneuvostossa.
Työryhmän toimikausi päättyy vasta vuoden 2019 maaliskuussa.