Verkkouutiset

Nuoret hylkäämässä television

Televisio on menettämässä asemansa kotien suosituimpana katselulaitteena.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Accenturen tuoreen Digital Video and the Connected Consumer -tutkimuksen mukaan televisio on ainoa median kulutuslaite, joka on menettänyt huomattavia määriä käyttäjiä lähes kaikissa ikäluokissa.

Kuluttajat ovat siirtyneet katsomaan videosisältöjä kannettavilta tietokoneilta, pöytätietokoneilta, tableteilta ja älypuhelimista.

Tutkimus osoittaa, että paikasta ja ajasta riippumaton videoiden katselu on yleistynyt, mikä entisestään kiihdyttää perinteisten tv-lähetysten katselun vähenemistä. Elokuvien ja televisio-ohjelmien katselu televisiosta on vähentynyt globaalisti 13 prosenttia ja urheilulähetysten 10 prosenttia.

Perinteisestä television katselusta ollaan luopumassa

Television katselu on vähentynyt rajusti etenkin teini-ikäisten ja nuorten aikuisten keskuudessa, mutta vanhemmatkaan ikäluokat eivät katso enää televisiota yhtä paljon kuin aikaisemmin.

14–17-vuotiaiden keskuudessa elokuvien ja tv-sarjojen katselu televisiosta on kutistunut viime vuoteen verrattuna 33 prosentilla ja urheilulähetysten 26 prosentilla.

18–34-vuotiaiden ikäryhmässä elokuvia ja tv-sarjoja katsellaan televisiosta 14 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten ja urheilua 12 prosenttia vähemmän.

35–54-vuotiaat vähensivät television katselua elokuvien ja tv-sarjojen osalta 11 prosenttia ja urheilulähetysten 9 prosenttia.

Yli 55-vuotiaiden joukossa ei samanlaista joukkokatoa ole tapahtunut: elokuvien ja tv-sarjojen katselu televisiosta on vähentynyt vain kuudella ja urheilulähetysten yhdellä prosentilla.

– Televisiosarjoja ja elokuvia katsotaan nyt erilaisilla mobiililaitteilla parannetun streaming-teknologian ja akkukeston ansiosta. Tämän toisen näytön katselukokemus on paikka niin sisällöntuottajille kuin lähetystoiminnan harjoittajille ja koodareillekin näyttää kykynsä ja valloittaa kuluttajat, sanoo Jussi Järvinen, Accenture viestintä- ja mediateknologialiiketoiminta-alueen johtava konsultti.

Yksi kuluttaja, monta medialaitetta

Tutkimuksesta käy ilmi, että yli kolmasosa (37 prosenttia) kuluttajista omistaa useita verkkoon kytkettyjä medialaitteita, kuten älypuhelimia, tietokoneita ja tabletteja.

Jopa 87 prosenttia kuluttajista käyttää useita laitteita yhtä aikaa. Älypuhelimen osuus (57 prosenttia) toissijaisena näyttönä on suurin.

14–17-vuotiaista 74 prosenttia käyttää televisiota ja älypuhelinta yhtä aikaa.

Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä loka–marraskuussa 2014. Siihen osallistui 24 000 kuluttajaa 24 maasta. Kunkin maan otos vastaa sen tyypillisiä Internetin käyttäjiä, ja vastaajat edustavat eri ikäryhmiä 14-vuotiaista yli 55-vuotiaisiin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)