Näin väestö kehittyy: Lähes koko Suomi hehkuu kartalla punaisena

Neljä suurinta kaupunkiseutua korostuvat.
Leppävaaran juna-asema Espoossa. LEHTIKUVA / MIKKO STIG
Leppävaaran juna-asema Espoossa. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Turun strategiajohtaja, valtiotieteiden tohtori Timo Aro on jakanut viestipalvelu X:ssä hurjan näköisen kartan, jossa lähes koko Suomen alue hehkuu punaisena. Vain muutama sininen laikku rikkoo karttaa.

Kartassa on kyse Suomen väestönkehityksestä ympäri valtakuntaa vuosina 2010-2024. Punainen merkitsee väestön vähentymistä, sininen kasvamista. Kasvua oli seitsämässä maakunnassa 19:sta ja 73 kunnassa 309:stä.

Kun koko maata katsotaan kokonaisuutena, väestö kasvoi noin 290 000 henkilöllä. Tämä kuitenkin keskittyy suurimmille kaupunkialueille. Suhteellisesti eniten kasvoivat Espoo, Vantaa, Sipoo, Kempele, Luoto, Pirkkala, Tampere, Järvenpää, Lempäälä ja Kaarina.

– Neljän suurimman kaupunkiseudun eli Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun seudun väestönlisäys yhteensä noin 400 000 henkilöä 15 vuoden ajanjakson aikana, Aro kirjoittaa.

Mainos