Lappeenrannan teknillisen yliopiston uusi tutkimushanke etsii yleistettävissä olevia keinoja cleantech-sektorin pk-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen tukemiseksi.
Se arvioi cleantech-innovaatioiden mahdollista arvoa kansainvälisillä markkinoilla, kehittää kansainvälistymisen mahdollistavia verkostoja ja strategioita sekä etsii liiketoimintamalleja, jotka mahdollistavat kaupallistamisen kansainvälisillä markkinoilla.
Mukana on viisi yrityskumppania, joiden parhaista käytänteistä projekti tuottaa työkirjan yritysten käyttöön. Yritykset myös hyötyvät hankkeen tutkimustuloksista ymmärtämällä laajemmin asiakastarpeita kansainvälisillä markkinoilla sekä vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja tuotteiden kansainvälistymiseksi.
– Parhaimmillaan hanke kohottaa suomalaisten cleantech-yritysten kilpailukykyä globaaleilla markkinoilla. Suomen markkinat ovat niin pienet, että jos joku haluaa olla kasvuyritys, kansainvälistyminen tulee silloin oleellisiksi, toteaa hankkeen johtaja, professori Sami Saarenketo tiedotteessaan.
Pk-yritysten kansainvälistymisen suurimpia haasteita ovat rajalliset resurssit, vähäinen markkinaymmärrys, sekä aitoihin asiakastarpeisiin vastaavien palveluiden kehittäminen. Samaan aikaan Suomessa ei ole osattu kaupallistaa cleantech-innovaatiota tarpeeksi nopeasti. Tähän BICS-hanke (Boosting the Internationalisation of Cleantech SMEs) pyrkii löytämään ratkaisuja.
BICS on kaksivuotinen hanke ja sen budjetti on 550 000 euroa. Mukana on viisi yrityskumppania ja kuusi kansainvälistä tutkimuspartneria.





