Riippumaton ja voittoa tavoittelematon akateeminen organisaatio EPSI Ratingin on tehnyt tutkimuksen varakkaiden private banking -asiakkaiden palveluista.
Nordea sijoittuu asiakastyytyväisyydessä selkeästi ykköseksi indeksillä 80,0.
– Nordea erottuu Private Banking -asiakaskokemuksessa ennen kaikkea tasalaatuisuudellaan. Johdonmukaisesti korkeatasoinen palvelu rakentaa vahvaa luottamusta, ja juuri varma ja tasainen palveluprofiili nousee Nordean selkeimmäksi kilpailueduksi, kertoo EPSI Rating Finlandin maajohtaja Heidi Laitinen tutkimuksen yhteenvedossa.
Danske Bank sijoittuu toiselle sijalle indeksillä 78,5. Dansken raportointi, markkinainformaatio ja proaktiivinen yhteydenpito arvioidaan laadultaan jopa vertailun parhaiksi. Private banking -asiakkaat odottavat yksilöllistä ja merkityksellistä palvelua, ja Dansken vahvuudet näillä osa-alueilla tekevät siitä tutkimuksen mukaan erittäin kilpailukykyisen toimijan.
OP ja Muut-ryhmä sijoittuvat tasolle 75,6, mikä kertoo hyvästä peruslaadusta, mutta ei vielä kilpailuedusta. Muut-ryhmä sisältää useita suomalaisia Private Banking -toimijoita, kuten Ålandsbanken, Aktia, Mandatum sekä muita pienempiä varainhoidon palveluntarjoajia.
– Molemmille, sekä OP:lle että Muut-ryhmän toimijoille, keskeinen kehityslinja on asiakkaiden tavoitteiden ymmärtämisen syventäminen sekä päätöksenteon tuen parantaminen erityisesti tilanteiden muuttuessa, Laitinen taustoittaa.
Koko private banking -toimialan asiakastyytyväisyysindeksi on 77,3, mikä on selvästi vahvempi kuin pankkitoimialan yleisasiakkuuksia koskevan tutkimuksen tämänvuotinen tulos 73,6 tai arvopaperisäästäjien ja sijoittajien tulos 74,0.
Tämä tutkimuksen mukaan osoittaa, että private banking -palveluiden laatu koetaan Suomessa kokonaisuutena peruspankkipalveluja paremmaksi ja ennen kaikkea johdonmukaisemmaksi.
Tutkimuksesta kertoi ensimmäisenä Talouselämä.





