Kahvinjuontiaan lisäävien diabetesriski pienenee riippumatta siitä miten paljon he kahvittelivat aiemmin.
Tutkijoiden tulokset perustuvat kolmen suuren terveystutkimuksen aineistoihin ja yhteensä yli 130 000 naisen ja miehen aineistoihin. Osallistujilta kysyttiin elintavoista ja mm. kahvinjuonnista 2–4 vuoden välein 20 vuoden ajan.
Kun tiedot seurantojen ajalta yhdistettiin, riski sairastua diabetekseen seuraavan neljän vuoden aikana oli 11 prosenttia pienempi osallistujilla, jotka olivat lisänneet kahvinjuontiaan noin 1–2 kupillisella. Diabetesriski puolestaan suureni osallistujilla, jotka olivat vähentäneet kahvinjuontia kyselykertojen välillä, tulokset osoittivat.
Pienimmässä diabetesvaarassa olivat miehet ja naiset, jotka joivat yli kolme kupillista joka päivä halki kaksikymmenvuotisen seurannan. Verrattuna alle kupillisen päivässä juoviin heidän diabetesriskinsä oli 37 prosenttia pienempi. Teen juominen ei vaikuttanut diabetesriskiin kuten ei myöskään kofeiiniton kahvi.
Tulokset julkaistiin Diabetologia-lehdessä ja niistä kertoi Uutispalvelu Duodecim.