Ruotsi satsaa teihin, toisin kuin Suomi. Ruotsalaisille yksityisteille on luvassa ensi vuodelle avustusta 130 miljoonaa euroa, Suomessa kolme miljoonaa.
Suurin ero maiden välillä on yksityisteiden avustuksissa. Ruotsissa esitetään ensi vuodelle vajaan 130 miljoonan euron määrärahaa, kun Suomessa valtiovarainministeriö tarjoaa kolmea miljoonaa.
Selvitysmies Esko Hämäläinen haluaisi lopettaa yksityisteiden kunnossapitoavustukset kokonaan.
Kaikkeen liikenteeseen Ruotsi investoi yli kuusinkertaisesti Suomeen verrattuna.
– Ruotsi tekee sitä, mitä EU suosittaa. Niiden maiden pitää investoida, joilla on rahaa, sanoo maiden liikennehankkeita vertaillut Pellervon taloustutkimuksen toimitusjohtaja Pasi Holm Maaseudun Tulevaisuudelle.
Holmin mukaan liikennehankkeilla halutaan Ruotsissa tukea teollisuuden kilpailukykyä.
Muita syitä eroihin ovat Ruotsin joustavammat rahoitusmallit ja pitkäjänteisempi hankesuunnittelu.