Ihmisiä Helsingin keskustassa. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Miten suomalaiset palkitsevat itseään? Shoppailu jäi yllättäen taustalle

Itsensä hemmottelu on yleisempää pääkaupunkiseudulla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pop-pankin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat palkinneet itseään viimeisen puolen vuoden aikana panostamalla ruokaan (42 prosenttia), matkustamalla (33 prosenttia) tai liikkumalla (30 prosenttia). Shoppailemalla itseään on palkinnut noin 25 prosenttia vastaajista.

Miehistä ja 45 –54-vuotiaista noin joka neljäs ei ole palkinnut itseään. Aktiivisemmin itseään hemmottelevat naiset sekä 18– 34-vuotiaat. Pääkaupunkiseudulla itsensä palkitseminen on pienempiä kuntia yleisempää.

– Säästäminen on hyvin rationaalinen reaktio talouden viimeaikaisiin liikkeisiin, mutta itseensä satsaamisesta kannattaa pitää kiinni. Itsensä palkitseminen heijastuu omaan jaksamiseen, joka heijastuu taas työhyvinvointiin ja laajemmin taas yleiseen hyvinvointiin, toteaa johtaja Timo Hulkko Pop-pankista.

– Suomalainen luterilainen työkulttuuri on työkeskeistä ja viimeaikaiset uutiset talouden tilasta ovat voineet lisätä henkistä kuormitusta. On tärkeää huolehtia omasta jaksamisestaan ja löytää työlleen vastapainoa – on se sitten vaikka ruoanlaiton, matkustamisen tai liikunnan kautta, hän jatkaa.

Se, että vain joka neljäs hemmottelee itseään shoppailemalla, on Hulkon mukaan mielenkiintoinen ilmiö. Hänen mukaansa tämä voi viitata taloudelliseen tilanteeseen, mutta se voi myös viitata kuluttajien arvojen muuttumiseen.

– Mielenkiintoista on myös, että tulotaso ei sinänsä vaikuttanut itsensä palkitsemisen rakenteeseen isossa kuvassa sen suuremmin. Se, että pääkaupunkiseudulla itsensä palkitseminen on pienempiä paikkakuntia yleisempää, voi selittyä sillä, että esimerkiksi ostopalvelumahdollisuuksia on isommilla paikkakunnilla enemmän. Tämä voi myös olla viite siitä, että työelämä voidaan kokea pääkaupunkiseudulla hektisemmäksi, jolloin itsensä palkitsemiselle voidaan kokea enemmän tarvetta.

Tutkimuksen Pop-pankille teki Iro Research ajalla 16.–24. syyskuuta 2025. Tutkimukseen osallistui tuhat suomalaista. Otos on painotettu vastaamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinpaikan ja maakunnan mukaan. Virhemarginaali on enintään 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)