Verkkouutiset

Omakanta-palveluun kirjaudutaan yleensä verkkopankkitunnuksilla. LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN

Miksi kaikki eivät voi saada itseään koskevia tietoja?

Kansanedustajan mukaan oikeus tiedonsaantiin ei aina toteudu.

Kokoomuksen kansanedustaja Paula Risikko muistuttaa, että jokaisella pitää olla mahdollisuus saada itseään koskevia tietoja myös vaikka hänellä ei olisi verkkopankkitunnuksia.

– Kansalaisilla on oikeus saada itseään koskevia tietoja. Tämä oikeus ei kuitenkaan aina toteudu, Paula Risikko toteaa eduskunnassa jättämässään kirjallisessa kysymyksessä henkilön mahdollisuudesta saada itseään koskevia tietoja.

Esimerkiksi henkilö, joka ei itse pysty käyttämään tietotekniikkaa, ei pääse Omakantaan katsomaan terveystietojaan, koska hänelle ei voida luovuttaa verkkopankkitunnuksia.

– Verkkopankkitunnukset voidaan luovuttaa vain henkilölle, joka itse käyttää niitä, Risikko toteaa.

Näin ollen henkilö ei voi myöskään valtuuttaa Suomi.fi-palvelun avulla toista henkilöä asioimaan hänen puolestaan, koska valtuutuksen antaminen vaatisi niin ikään valtuuttajalle verkkopankkitunnuksia.

Henkilökohtaiset ja tärkeät tiedot löytyvät nykypäivänä yhä useammin digitaalisten palvelujen kautta ja siten vahvan sähköisen tunnistamisen avulla. Jokaisella tulee kuitenkin Risikon mukaan olla mahdollisuus saada itseään koskevia tietoja tavalla tai toisella.

Kysymyksessä todetaan, että avuksi tarjotaan usein edunvalvojaa. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukainen keino, sillä kyse ei useinkaan ole siitä, että henkilö tarvitsisi edunvalvojaa päättämään asioista hänen puolestaan.

Varsinaisena kysymyksenä Paula Risikko kysyy ”miten hallitus varmistaa, että henkilöllä on mahdollisuus saada itseään koskevia tietoja silloinkin, kun tietojen saanti edellyttää vahvaa sähköistä tunnistamista”.

Uusimmat
MAINOS