26-vuotias mies oli uutistoimistojen mukaan rikkonut puoli kolme yöllä laitoksen ikkunan ja tunkeutunut sisään. Laitos sijaitsee Sagamiharassa, noin 50 kilometrin päässä Tokiosta.
Hän puukotti 19 ihmistä kuoliaiksi. Haavoittuneita on 25. Uhrit olivat 19–70-vuotiaita miehiä ja naisia. Mies oli kertonut poliisille olevansa laitoksen entinen työntekijä.
Paikallinen poliisi kertoo BBC:n mukaan, että tekijä oli lähettänyt helmikuussa poliitikoille kirjeen, jossa hän uhkasi tapaa satoja vammaisia ihmisiä. Hän pidätettiin kahdeksi viikoksi, mutta vapautettiin sen jälkeen.