Merikapteenit Peter Lindberg ja Hannu Vartiainen kuvailet Turun Sanomille, että Venäjän varjolaivaston alukset ovat kuin tikittävä aikapommi.
Itämerellä seilaa useita huonokuntoisia öljytankkereita, jotka kuljettavat venäläistä öljyä. Merikapteenien mukaan alusten papereiden ja todistusten laadusta ei tiedä kukaan.
– Ne ovat kuin tikittävä aikapommi, Vartiainen sanoo.
– Kaapeleita saa rahalla korjattua. Kun on öljylasti pitkin rantoja, sitä luontoa ei saa millään takaisin.
Esimerkiksi Cookinsaarille rekisteröityjen alusten todellisesta kunnosta ei Lindbergin mukaan ole varmuutta.
– Siellä voi olla yksi ihminen, joka ”tarkastaa” kymmenien laivayhtiöiden hakemukset ja rekisteröinnit, Lindberg sanoo.
Merikapteeni Lindberg pitää myös erikoisena tuloksia, joiden mukaan merikaapeleiden katkaisuja on pidetty vahinkoina. Esimerkiksi Ruotsissa kiinalais-bulgarialainen rahtialus Vezhen päästettiin vapaaksi, sillä tutkimuksen perusteella alus katkaisi tietoliikennekaapelin vahingossa.
Varustamon mukaan aluksen ankkuri putosi huonon sään takia.
– Jos kerran on noin huonoa merimiestaitoa ja -pätevyyttä, se on vielä vaarallisempaa. Sitä suurempi syy olla huolissaan Itämeren luonnon puolesta, Lindberg sanoo.
– Ankkurit on tehty niin, että ne pysyvät kiinni talvimyrskyssä Atlantin ylityksessä. Vaikka se olisi huonosti kiinnitetty, se ei sieltä liiku. On se ihmeellistä, että se putoaa juuri kaapelin yläpuolella.