Pizzalaatikko, salaattibaarirasia, kissanruokapakkaus. Maitotölkki, talouspaperihylsy ja sipsipurkki. Esimerkiksi nämä ovat Suomessa tavanomaisia paketteja ja tuttu näky Postin lajittelukeskuksissa.
– Suuri tee-se-itse-pakettien määrä on uusi ilmiö lähettämisessä. Ne ovat yleistyneet käytetyn tavaran kaupan kasvun myötä. Nykyään paketoinnissa luovuus kukkii, Postin kuluttajamyyntijohtaja Elina Rosenlund kertoo tiedotteessa.
Alkuvuodesta 2025 noin neljäsosa Postin kuljettamista verkkokauppapaketeista on sisältänyt käytettyä tavaraa.
Toimimattomia esimerkkejä tee-se-itse-paketeista tulee Postille vastaan toistuvasti. Esimerkiksi lautasia pakattuina muovipussiin tai epäsiistejä elintarvikepakkauksia. Paketointi kannattaa hoitaa taiten.

Posti on toimittanut valokuvia eriskummallisista paketoinneista. Esimerkiksi ”teippimytty” on paketoinnin klassikoita. Mytty tapaa muodostua muovipusseista tai jätesäkeistä ja runsaasta määrästä teippiä. Kunhan mytty on riittävän kookas ja teippiä on topakasti, klassikko on kuitenkin kelpo ratkaisu.
Maitotölkki on nykyään yleinen paketti. Pahvimateriaali toimii sinänsä hyvin, mutta huolellinen pesu ja kuivaus on välttämätön. Sisään pakattava tuote on syytä kääriä muovipussiin hajuhaitan välttämiseksi.
Sen sijaan eläintenruokapakkauksia ei suositella lähetyspaketeiksi. Hajuhaitan vaara on ilmeinen. Kukaan ei toivo kissanruoan hajuista t-paitaa.
Suomalaiset lähettävät myös paljon tavaraa pelkästään muovipussissa. Se ei ole koskaan hyvä vaihtoehto. Silloin ottaa aina riskin pussin tai sisällön rikkoutumisesta. Paketoinnissa tulisi suosia pahvia tai kartonkia.
Sipsipurkkien hyödyntäminen paketteina yleistyy, mutta pyöreä muoto on riski. Pyöreät pakkaukset saattavat liikkua kuljetuksessa ja lajittelulinjastoilla ja joutua siksi hukkaan. Samasta syystä talouspaperihylsy ei ole suositeltava paketti.
Paketointiohjeissa suositellaan kulmikkuutta. Paketin minimimitat ovat 1x15x15 senttiä. Liian pieni pakkaus herkästi tippuu ja menee hukkaan.

Pizzalaatikkokin on paketoinnin yhdenlainen klassikko. Suositeltavaa se ei kuitenkaan ole, sillä pizzalaatikkoa on hankalaa saada sisältä puhtaaksi.
Kaupan liiton syyskuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan käytetyn tavaran kaupan kuluttajamarkkina on Suomessa kasvanut kahden viime vuoden aikana 56 prosenttia, nykyiseen noin 1,4 miljardiin euroon.
– Kaupan liiton tutkimuksen mukaan Suomi on maailman johtava maa käytetyn tavaran ostamisessa. Logistiikan palvelut käytännössä mahdollistavat sen. Kyse on ennen muuta verkkokaupasta. Kirpputoreilta alkanut kulttuuri on verkkokauppaistunut, vertaiskauppasivusto Torin johtaja Jenni Tuomisto toteaa.
Eriskummalliset paketit eivät sinänsä ole ongelma, mutta on tarpeen huomioida pakettien toimituksen olevan tehdasmainen prosessi, joka vaatii paketilta kestävyyttä.





