Maitoa juo Suomessa vain runsas puolet aikuisista

Tuoreen kyselyn perusteella aikuisista suomalaisista 64 prosenttia käyttää maitoa yleisimmin maidossa ja teessä, kun taas juomana sitä käyttää vain 57 prosenttia.

Maito ja Terveys ry:n teettämän kyselyn aikuisista vastaajista 64 prosenttia käyttää maitoa käytetään yleisimmin kahvissa tai teessä. Leipomisessa ja ruuanlaitossa maitoa käyttää 63 prosenttia, juomana 57 prosenttia ja puuron tai murojen kanssa puolet vastaajista.

Maitoa käytti useammin kuin kerran viikossa 71 prosenttia vastaajista, ja kerran viikossa kuusi prosenttia. Kahdeksan prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei käytä maitoa lainkaan.

Jogurttia, viiliä tai rahkaa kertoi käyttävänsä yli puolet vastaajista useampana päivänä viikossa ja 17 prosenttia noin kerran viikossa. Viisi prosenttia aikuisista ei käytä niitä lainkaan.

Miehet juovat maitoa naisia yleisemmin, naiset taas käyttävät maitoa leivonnassa tai ruuanvalmistuksessa sekä puuron tai murojen kanssa miehiä useammin. Myös smoothieissa naiset käyttävät maitoa miehiä yleisemmin.

Vastaajista 43 prosenttia kertoi käyttävänsä maitoa tottumuksesta ja 38 prosenttia kalsiuminsaannin takia. Noin kolmannes mainitsi käyttävänsä maitoa sen maun ja terveellisyyden takia.

Kantar TNS:n huhtikuussa tekemään kyselyyn vastasi tuhat 18–74-vuotiasta suomalaista. Puolet vastaajista oli naisia ja puolet miehiä.

Mainos