Mainontaan upposi 1,2 miljardia euroa – kasvua ei vielä näkynyt

Sanomalehtien osuus mainoskakusta laski edelleen viime vuonna, mutta verkkomedian osuus kasvoi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Mediamainonta kasvoi markkinatutkimusyritys Kantar TNS:n mukaan viime vuonna vain 0,1 prosenttia 1 217 miljoonaan euroon.

Sanomalehtien osuus mainoskakusta laski vuotta aiemmasta 28 prosentista 25 prosenttiin. Televisio puolestaan laski 21 prosentista 20 prosenttiin.

Kaupunki- ja noutolehtien sekä aikakauslehtien osuudet pysyivät ennallaan viidessä ja kuudessa prosentissa, samoin messumedia neljässä prosentissa. Radio puolestaan pysyi viidessä prosentissa.

Sen sijaan verkkomedia kasvoi 27 prosentista 30 prosenttiin. Ulkomainonta kasvoi neljästä prosentista viiteen ja elokuva 0,4 prosentista 0,5 prosenttiin.

Painetun median osuus mainonnan kokonaisinvestoinneista laski viime vuonna 39 prosentista 36 prosenttiin, kun taas panostukset sähköisiin medioihin kasvoivat noin 53 prosentista 56 prosenttiin.

Vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä on pienentynyt 25 prosentista 23 prosenttiin. Brändimainonnan osuus pysyi edellisvuoden tasolla 62 prosentissa. Luokitellun mainonnan osuus oli 15 prosenttia.

Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)