Maaseudun Sivistysliitto kannustaa myös omia työntekijöitään päivän tai kahden työskentelyyn vastaanottokeskuksissa.
– Sivistysjärjestönä näemme, että kohtaamalla ja vuorovaikutuksella saamme omakohtaista kokemusta ja tietoa pakolaiskriisin arjesta. Se auttaa meitä suhtautumaan pakolaisiin kanssamme tasavertaisina ihmisinä, liiton tiedotteessa kerrotaan.
Liitto muistuttaa, että pelolle ja ennakkoluuloille ei saa antaa sijaa.
– Maahamme jäävät pakolaiset ovat tulevaisuudessa yhteiskuntamme jäseniä. Kansalaisyhteiskunta perustuu erilaisuuksien rinnakkaiseloon ja yhdessä tekemiseen. Kansalaisjärjestöt antavat oivan foorumin tulla mukaan toimimaan ja vaikuttamaan yhteiskunnassamme, tiedotteessa todetaan.