Uusia vaihtoehtoja tarvitaan, koska nykyveromalli ei Kyllösen mukaan välttämättä ole enää toimiva tulevaisuuden muuttuvassa maailmassa. Hän otti maanantaina vastaan liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän raportin autoilun verotuksesta.
– Liikennepalvelut ja ihmisten liikkuminen muuttuvat tulevaisuudessa, erilaiset ympäristövaatimukset asettavat meille kokonaan uudenlaisia haasteita. Myös verotuksen pitäisi pystyä mukautumaan ja muuntautumaan näiden uusien tarpeiden ja vaatimisten mukaisesti uusiin tilanteisiin, Kyllönen sanoi luovutustilaisuudessa Helsingissä.
Lisäksi työryhmän raportissa on hänen mielestään selvästi osoitettu, että ”liikenteen sähköisessä palvelussa” voisi avautua uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja sitä kautta työpaikkoja Suomeen.
Kyllönen huomautti myös, että nykyinen verojärjestelmä on varsin monimutkainen. Uusi järjestelmä voisi olla yksinkertainen ja läpinäkyvä.
– Tällä hetkellähän meillä on järjestelmä, jossa täytetään erilaisia lippuja ja lappuja, lomakkeita palautellaan, Kyllönen sanoi.
Hän arveli, että yksi yhtenäinen järjestelmä palvelisi paljon paremmin myös ammatikseen paljon liikkuvia ja työssään paljon autoa tarvitsevia.
Työryhmän työ osoittaa Kyllösen mielestä, että jos kilometrivero päätetään ottaa käyttöön, niin asiassa on hyvä edetä vähitellen. Verotuottojen varmistamiseksi uuden järjestelmän käyttöönotto edellyttää myös pitkää siirtymäaikaa,
Hän muistutti lisäksi, että kilometriveroon siirtyminen tulisi olemaan ”poliittisen väännön ja yhteispelin päätös”.
Lue myös:
Seurantalaitteita ehdotetaan autoihin verotusta varten – ”Reaaliaikainen seuranta ei mahdollista”





