Liikunnasta ei astman hoidossa pidä luopua talvellakaan

Allergia- ja astmaliitto muistuttaa, että astmaatikot voivat nauttia talvesta siinä missä muutkin, kunhan oireet ovat hallinnassa.

Liikunta on tärkeä osa astman hoitoa, eikä siitä pidä Allergia- ja astmaliiton mielestä luopua talvellakaan.

– Kylmä ilma rasittaa hengitysteitä, ja jotkut oireilevat jo pikkupakkasessa. Siksi hengitystiet pitää suojata hyvin ennen ulos lähtöä. Hengitysilman lämmitin on erinomainen apuväline, mutta myös lämmin huivi auttaa, kertoo asiantuntija Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta.

Avaavaa lääkettä voi hänen mukaansa ottaa ennakoivasti liikkeelle lähdettäessä, jos se itsestä tuntuu tarpeelliselta. Avaava lääke on joka tapauksessa hyvä pitää aina mukana.

– Sumutemainen lääke pidetään ulkoillessa lämpimänä kehon lähellä, vaikkapa rintataskuun käärittynä, koska lääkkeen aerosoli ei kestä pakkasta. Älä jätä lääkettä reppuun tai kylmenevään autoon, Vuorenmaa muistuttaa.

Hyvä alkulämmittely herättää hänen mukaansa kehon liikuntaan. Jos astma alkaa oireilla liikunnan aikana, otetaan avaavaa lääkettä ja palataan rauhallisesti kotiin.

– Jos talvikelit eivät houkuta, esimerkiksi uinti on mainio vaihtoehto astmaatikolle. Huippusuorituksia tai omia aiempia onnistumisia ei tarvitse tavoitella, vaan liikutaan aina oman voinnin mukaan, Vuorenmaa painottaa.

Mainos