Liikkumattomuus ja runsas viihdemedian käyttö suuri terveysriski lapsille

Tuore tutkimus osoittaa, että vähäinen liikunta sekä runsas viihdemedian käyttö ja muu fyysinen passiivisuus ovat yhteydessä suurentuneeseen tyypin 2 diabeteksen ja verenkiertoelinsairauksien riskiin jo 6-8-vuotiailla lapsilla.

Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen yksikön Lasten liikunta ja ravitsemus –tutkimus osoitti, että vähäisellä liikunnalla ja erityisesti vähäisellä omatoimisella liikunnalla oli yhteys korkeampiin tyypin 2 diabeteksen ja verenkiertoelinsairauksien riskitekijöiden tasoihin lapsilla.

Myös runsas viihdemedian käyttö ja erityisesti liiallinen television ja videoiden katselu oli yhteydessä korkeampiin riskitekijöiden tasoihin lapsilla. Riskitekijöiden tasot olivat korkeimmat lapsilla, jotka liikkuivat vähiten ja käyttivät eniten aikaa viihdemedian parissa.

Runsas viihdemedian käyttö ja erityisesti liiallinen television ja videoiden katselu nostivat riskitekijöiden tasoja paitsi vähän liikkuvilla myös paljon liikkuvilla lapsilla.

Myös epäsäännöllinen ateriarytmi ja epäterveellinen ruokavalio olivat yhteydessä korkeampiin tyypin 2 diabeteksen ja verenkiertoelinsairauksien riskitekijöiden tasoihin ja nämä ravitsemustekijät selittivät osittain runsaan viihdemedian käytön yhteyksiä riskitekijöihin.

Kuopiolainen tutkimus on osoittanut aiemmin, että tyypin 2 diabeteksen ja verenkiertoelinsairauksien riskitekijät alkavat kasautua samoille usein ylipainoisille henkilöille jo lapsuusiässä. Tämä on huolestuttavaa, koska riskitekijöiden kasaantuminen lapsuusiässä lisää huomattavasti tyypin 2 diabeteksen, verenkiertoelinsairauksien ja ennenaikaisten kuolemien riskiä aikuisiässä.

Lasten liikunta ja ravitsemus -tutkimus on käynnissä oleva elintapainterventiotutkimus, jonka alkumittauksiin vuosina 2007–2009 osallistui 512 iältään 6–8-vuotiasta lasta.

Tutkimus julkaistiin arvostetussa International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity -tiedelehdessä.

Mainos