Yhdysvaltalaistutkijoiden tutkimuksen perusteella paljon lisättyä sokeria saavien verenpaine ja rasva-arvot ovat huonommalla tolalla kuin ikätovereiden, joiden ruokavaliossa on vähänlaisesti lisättyjä sokereita. Yhteys koskee diastolista verenpainetta ja triglyseridirasvoja.
Haitalliset rasvahapot ja verenpaineen kohoaminen on yhdistetty lisätyn sokerin runsaaseen saantiin aikuisilla ja nuorilla, mutta sama näyttäisi koskevan myös lapsia, tulokset osoittavat.
Jos nämä terveysriskit ja etenkin lihavuus, joka myös liittyy sokerin liikakulutukseen, säilyvät halki lapsuuden ja nuoruuden, voivat ne altistaa myös sydänsairauksien ja diabeteksen kehittymiselle. On myös todennäköistä, että paljon lisättyjä sokereita saavien lasten ruokavaliossa olisi muutakin korjattavaa.
Tutkimukseen osallistui runsaat kolmesataa 7–12-vuotiasta yhdysvaltalaislasta.
Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä ja siitä kertoi Uutispalvelu Duodecim.