Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson tyrmää hallituksen esityksen, jonka mukaan oleskeluluvan saaneille maksettaisiin Suomessa jatkossa työmarkkinatuen sijaan kotouttamistukea. Tuen suuruus olisi 90 prosenttia suomalaisille maksettavan peruspäivärahan määrästä.
‒ Hallituksen lakiesitys murentaa keskeisiä oikeusvaltio- ja ihmisoikeusperiaatteita. Toteutuessaan esitys johtaa työttömien työnhakijoiden jaotteluun kahden kerroksen väkeen, kun rakennetaan kansalaisuuteen perustuva hierarkkinen sosiaaliturva- ja perusoikeusjärjestelmä. Tämä on rakenteellista rasismia, Li Andersson sanoo tiedotteessaan.
Esityksellä Juha Sipilän hallitus hakee valtion talouden säästöjä. Lisäksi sillä pyritään vähentämään niin sanottuja vetovoimatekijöitä, joiden perusteella turvapaikanhakijat valitsevat kohdemaansa.
Andersson ihmettelee, että yhden ihmisryhmän perusturvaa ollaan leikkaamassa alle vähimmäistason ja päätöstä perustellaan puhtaasti säästöillä sekä maahantulon vähentämisellä. Leikkauksen vaikutusta perusturvan riittävyyteen tai perusoikeuksiin ei hänen mukaansa arvioida.
‒ Hallituksen valitsema tie on äärimmäisen vaarallinen ja vaarantaa periaatteen kaikkien yhtäläisistä perusoikeuksista. Perustuslaki takaa ihmisten yhdenvertaisen kohtelun lain edessä ja Geneven pakolaissopimuksen mukaan maassa laillisesti oleskelevia pakolaisia on kohdeltava samalla tavalla kun valtion omia kansalaisia. Hallituksen esitys ei noudata perustuslain henkeä ja rikkoo Geneven pakolaissopimuksen ehtoja, Andersson sanoo.