Suomen ja Yhdysvaltain torstaina Valkoisessa talossa allekirjoittamalla esisopimuksella jäänmurtajien rakentamisesta arvioidaan olevan merkittävät taloudelliset ja työllisyysvaikutukset.
Työministeri Matias Marttinen (kok.) arvioi, että jäänmurtajadiili tuo ministeriön laskelman mukaan jopa 10000 henkilötyövuotta. Marttinen täsmentää, että ministeriön arviossa on laskettu mukaan koko arvoketju, mukaan lukien alihankkijat.
Maat sopivat yhdentoista jäänmurtajan rakentamisesta. Aluksista neljä rakennetaan Suomessa ja seitsemän Yhdysvalloissa.
Mediatietojen mukaan kaupan kokonaisarvo on noin 6,1 miljardia dollaria eli 5,3 miljardia euroa. Tästä voi päätellä, että yhden jäänmurtajan yksikköhinnaksi tulee vajaat 500 miljoonaa euroa, ja neljän aluksen rakentaminen Suomessa toisi ainakin noin kahden miljardin euron suoran potin.
Rauman telakalla valmistetaan kaksi jäänmurtajaa kokonaan. Lisäksi kaksi muuta Suomessa tehtävää alusta valmistetaan Helsingin telakalla. Yle kertoo, että alukset eivät ole samanlaisia.
Ensimmäinen jäänmurtaja on tarkoitus toimittaa vuonna 2028.
Yksittäisen Helsingissä rakennettavan keskiraskaan jäänmurtajan työllisyysvaikutus on arviolta yli 1500 henkilötyövuotta, kerto Helsingin telakan omistava Davie tiedotteessa.
Helsingin telakka on rakentanut puolet kaikista maailman jäänmurtajista sekä kaikki Suomessa 2000-luvulla valmistetut jäänmurtajat. Helsingin telakka rakentaa parhaillaan yhteistyössä Davien Lévisin telakan kanssa Kanadan valtion tilaamaa raskasta Polar Max -jäänmurtajaa, jonka arvo Suomelle on yli 500 miljoonaa euroa.





