Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli kymmenen prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla. Viime vuonna Alkosta ostettiin 71,2 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 7,4 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuonna 2023 myynti oli 76,9 miljoonaa litraa.
Viime vuonna viinien myyntilitrat laskivat 7,7 prosenttia ja väkevien 9,1 prosenttia. Panimotuotteiden myynti säilyi lähes ennallaan ja alkoholittomien myynti nousi 3,5 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.
Punaviinien litramyynti laski 8,7 prosenttia, kuohuviinien 8,2 prosenttia valkoviinien 6,7 prosenttia ja roseeviinien myynti 3,8 prosenttia.
Liiketoimintajohtaja Kari Pennasen mukaan asiakkaat ovat mukavasti löytäneet uudistuneen olutvalikoiman, ja oluiden myynti olikin edellisen vuoden tasoa.
– Vuoden alun alkoholijuomaveron ja syyskuun alun arvonlisäveron korotukset sekä alkoholilainmuutos näkyvät selvästi meillä myynnin kehityksessä. Eniten myyntiään ovat laskeneet väkevät, joihin kohdistui suurin veronkorotus. Alkoholituotteen lopullisessa hinnassahan verolla on erittäin merkittävä osuus, myyntipaikasta riippumatta, hän sanoo.
Pennasen mukaan alkoholittomat on globaali trendi, joka näkyy myös Alkossa.
– Alkoholittomien juomien tyylit ja kulutustilanteet monipuolistuvat ja alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omaa hyvinvointia vaalien. Tänä päivänä alkoholittomien juomien kulutusta kuvaa joustavuus – ei välttämättä omisteta kokonaista iltaa esimerkiksi alkoholittomuudelle, vaan eri vaihtoehtoja valitaan oman fiiliksen mukaan.
Asiakaskäyntejä Alkon myymälöissä oli viime vuonna 47,4 miljoonaa, kun vuonna 2023 asiakkaita oli 50,7 miljoonaa.
Lakimuutos vähentänyt Alkon myyntiä
Kesäkuussa voimaan tulleen uuden alkoholilain myötä enintään 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynti laajeni päivittäistavarakauppoihin. Lakimuutos on laskenut Alkon litramyyntiä kaikissa tuoteryhmissä.
– Ennen kesäkuun alkoholilain muutosta tammi-toukokuussa litramyynti laski 3,1 prosenttia. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli kymmenen prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla.
Pennasen mukaan lakimuutos koskee noin neljää prosenttia Alkon litramyynnistä. Vaikutukset Alkon myyntiin ovat kuitenkin suuremmat kuin kyseisen tuotekategorian nykyinen myyntivolyymi. Alkon kokonaislitramyynnistä 62 prosenttia on viinejä ja myynnillisesti merkittävimmät muutokset näkyvätkin juuri tässä tuoteryhmässä.
Kolme myydyintä tuotetta Alkossa on väkeviä.
– Väkevien osuus litramyynnistä oli 27 prosenttia. Kymmenen myydyintä väkevää muodostavat koko tuoteryhmän myynnistä noin 50 prosenttia, eli myynti keskittyy vahvasti muutamalle tuotteelle. Kokonaislitramyynnistämme 62 prosenttia on viinejä, joita valikoimassa vuoden aikana oli lukumääräisesti lähes 8 500, panimotuotteita kymmenen prosenttia ja alkoholittomia prosentti, kertoo Pennanen.