Lähes puolet toivoo nettiäänestystä kuntavaaleihin

Kuntaliiton kyselyn mukaan kuntalaisista 45 prosenttia haluaisi, että äänestäminen internetin välityksellä mahdollistetaan kuntavaaleissa.

Kuntalaisista 45 prosenttia haluaisi, että äänestäminen internetin välityksellä mahdollistetaan kuntavaaleissa. Nettiäänestäminen saa eniten kannatusta 30–50-vuotiaiden keskuudessa: heistä 60 prosenttia haluaisi mahdollistaa verkossa äänestämisen.

Yli 70-vuotiaista vastanneista puolet vastustaa ja neljännes kannattaa nettiäänestämisen mahdollistamista. 60–69-vuotiaista vastanneista 40 prosenttia kannattaa nettiäänestämisen käyttöönottoa.

– Nettiäänestämistä kannattavien osuudet ovat pysyneet suhteellisen vakaalla tasolla vuodesta 2008 lähtien, ja vastustajien määrä on hieman vähentynyt, kertoo tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom Kuntaliitosta.

Kaikkiaan 67 prosenttia kuntalaisista pitää kuntavaaleissa äänestämistä tärkeimpänä keinona vaikuttaa oman kunnan asioihin

Kuntaliiton kyselytutkimukseen vastasi 12 500 suomalaista viime vuonna.

Mainos