Kuntalaisista 45 prosenttia haluaisi, että äänestäminen internetin välityksellä mahdollistetaan kuntavaaleissa. Nettiäänestäminen saa eniten kannatusta 30–50-vuotiaiden keskuudessa: heistä 60 prosenttia haluaisi mahdollistaa verkossa äänestämisen.
Yli 70-vuotiaista vastanneista puolet vastustaa ja neljännes kannattaa nettiäänestämisen mahdollistamista. 60–69-vuotiaista vastanneista 40 prosenttia kannattaa nettiäänestämisen käyttöönottoa.
– Nettiäänestämistä kannattavien osuudet ovat pysyneet suhteellisen vakaalla tasolla vuodesta 2008 lähtien, ja vastustajien määrä on hieman vähentynyt, kertoo tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom Kuntaliitosta.
Kaikkiaan 67 prosenttia kuntalaisista pitää kuntavaaleissa äänestämistä tärkeimpänä keinona vaikuttaa oman kunnan asioihin
Kuntaliiton kyselytutkimukseen vastasi 12 500 suomalaista viime vuonna.