Pyytämättä tulleesta lääkärin puhelinsoitosta voi seurata vastaanottomaksun suuruinen lasku, ilmenee Turun hallinto-oikeuden päätöksestä.
Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen, jossa asiakas vaati 46 euron maksun poistamista. Asiakas kertoo, että hän ei ollut pyytänyt lääkärin soittoa eikä tiennyt, että siitä veloitettaisiin.
Maksu oli asiakkaan mielestä myös kohtuuttoman korkea.
Päätöksessä puhelu katsottiin sisällöltään tavanomaisen vastaanottokäynnin veroiseksi, jolloin siitä saatettiin periä maksu. Hallinto-oikeuden mukaan asiaa ei ollut syytä arvioida toisin sillä perusteella, että asiakas ei ollut nimenomaisesti varannut kysymyksessä olevaa lääkärin soittoaikaa.
Hallinto-oikeus katsoo, että asiassa esitetyn selvityksen perusteella asiakas oli hakeutunut vaivansa vuoksi hoitoon terveydenhuoltoon, ja erikoislääkäri oli hoitoon liittyen ollut häneen yhteydessä.
Päätöksen mukaan maksullisuuden edellytyksenä on, että etäpalvelu korvaa tavanomaisen fyysiseen käyntiasiointiin perustuvan palvelun ja vastaa sisällöllisesti perinteistä henkilökohtaiseen käyntiin perustuvaa hoito- tai palvelukontaktia.
Asiasta kertoivat aiemmin Iltalehti ja Satakunnan Kansa.





