Kuusi kansanedustajaa vaatii suojateiden parantamista

Pia Kauman mukaan suojateillä tapahtuvat onnettomuudet on saatava loppumaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kokoomuksen kansanedustaja Pia Kauma on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen liittyen liikenneturvallisuuden parantamiseen suojateillä.

Kokoomuksen muista kansanedustajista kysymyksen ovat allekirjoittaneet Kalle Jokinen, Marko Kilpi, Mia Laiho, Paula Risikko sekä Mari-Leena Talvitie.

Kirjallisen kysymyksen taustalla on Espoossa ja Tampereella tapahtuneet viimeaikaiset onnettomuudet, joissa suojatietä ylittämässä ollut henkilö kuoli yhteentörmäyksessä kuorma-auton kanssa.

– Näille traagisille tapauksille tulee yksinkertaisesti saada loppu. Suojateiden olisi nimensä mukaisesti toimittava turvallisena tienylityspaikkana, Kauma sanoo tiedotteessa.

Yhteistä onnettomuuksissa on se, että molemmissa tapauksissa kuorma-auto oli kääntymässä oikealle. Raskaan ajoneuvon ohjauskopista näkyvyys on heikentynyt etenkin oikealle käännyttäessä, jolloin suojatietä ylittävä henkilö jää helposti kuljettajan auton kuolleeseen kulmaan.

– Törmäysvaroitin jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden varalta on tulossa EU:n turvallisuusasetuksen myötä pakolliseksi uusiin kuorma- ja linja-autoihin vuonna 2024. Alan toimijoiden mukaan olisi mahdollista luoda kannusteita, joilla olemassa olevaa kalustoa voitaisiin vaihtaa ripeämmin entistä turvallisempiin ajoneuvoihin.

– Myös kuljettajien ammattipätevyyskoulutuksissa tulisi korostaa turvallista ajoa kaupunkiympäristössä, Kauma sanoo.

Onnettomuudet sattuivat liikennevaloilla varustetussa risteyksessä, jossa molemmilla oli vihreä valo samaan aikaan. Kauma muistuttaa, että tienpitäjinä myös kunnat ovat vastuussa liikennevaloristeyksien toiminnasta ja turvallisuudesta.

– Valtakunnallista ohjausta tulee kehittää, jotta turvallisuutta edistävät parhaat käytänteet tulisivat yhdenmukaisesti käyttöön alueellisesti. Erityistä huomiota tulee kiinnittää vilkkaiden sekä koulujen lähistöllä olevien tienylityspaikkojen turvallisuuteen. Näillä paikoilla vihreän valon ei ole välttämätöntä palaa samanaikaisesti autoilijalle ja tienylittäjälle.

– Myös oranssilla vilkkuvia huomiovaloja, jotka varoittavat kuljettajaa suojatiellä olevasta henkilöstä, tulisi ottaa laajemmin käyttöön erityisesti vaarallisimmiksi koetuissa risteyksissä.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan uutta liikenneturvallisuustrategiaa.

– Odotan määrätietoisia avauksia ja toimia, jotta jokainen voisi olla turvallisemmin mielin liikenteessä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrä tulee tuskin ainakaan tulevaisuudessa vähenemään, joten on oleellista, että heidän turvallisuuteensa kiinnitetään erityisesti huomiota, Kauma toteaa.

LUE MYÖS:
IS: Kuollut kulma ja kuorma-auto vieneet kaksi henkeä neljässä päivässä (VU 20.4.2021)

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)