Ostoksia pakataan kassalla kauppakeskus Sellossa. LEHTIKUVA/EMMI KORHONEN

Kuluttajien luottamus heikkoa – omasta taloudesta valoisat odotukset

Tilastokeskuksen mukaan odotukset kansalaisten omasta taloudesta vuoden kuluttua kirkastuivat selvästi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Kuluttajien luottamus painui toukokuussa paria edellistä kuukautta matalammaksi, kun oma talous nyt koettiin heikommaksi ja odotukset Suomen taloudesta heikkenivät. Lupaavaa on, että odotukset omasta taloudesta vuoden kuluttua kirkastuivat selvästi, toteaa Akavan pääekonomisti Pasi Sorjonen viestipalvelu X:ssä.

Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli toukokuussa -8,4, kun se huhtikuussa oli -7,4 ja maaliskuussa -8,2. Vuotta aiemmin toukokuussa luottamusindikaattori sai arvon -10,3. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on -2,7.

Toukokuussa talousluottamus oli vahvinta pääkaupunkiseudulla (luottamusindikaattori -5,4) ja heikointa Itä-Suomessa (-12,4). Sosioekonomisista ryhmistä opiskelijat olivat nyt optimistisimpia (0,3). Kielteisimmin talouskehitystä arvioivat toukokuussa eläkeläiset (-17,7).

Naiset (-11,2) kuvailivat toukokuussa talouskehitystä edelleen selvästi synkemmäksi kuin miehet (-5,7).

Kuluttajista 30 prosenttia arvioi toukokuussa, että heidän oman taloutensa tila kyselyhetkellä on heikompi kuin vuotta aiemmin. Kuluttajista 24 prosenttia piti omaa talouttaan edellisvuotista vahvempana.

Toukokuussa 65 prosenttia kuluttajista oli sitä mieltä, että Suomen taloustilanne on huonompi kuin vuotta aiemmin, ja vain seitsemän prosenttia näki sen parempana.

Toukokuussa ainoastaan 19 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 42 prosenttia puolestaan otaksui maamme talouden heikkenevän.

Oman taloutensa kohentumiseen luotti toukokuussa aiempaa useampi eli 31 prosenttia kuluttajista ja 16 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa.

Työttömyys ja sen uhka

Kuluttajien odotus yleisen työttömyystilanteen kehityksestä Suomessa pysyi toukokuussa pessimistisenä. Kuluttajista 14 prosenttia odotti, että työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja yli puolet eli 57 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän.

Toukokuussa työlliset kuluttajat eli palkansaajat ja yrittäjät kokivat työttömyyden tai lomautuksen omakohtaisenkin uhan suureksi. Työllisistä vain neljä prosenttia uskoi uhan vähentyneen omalla kohdallaan ja 28 prosenttia puolestaan arvioi riskin kohonneen.

Toisaalta 39 prosenttia työllisistä koki toukokuussa, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi tai lomautetuksi.

Enemmistö uskoo pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana

Toukokuussa ajankohtaa pidettiin – pienestä elpymisestä huolimatta – edelleen hyvin huonona lainanotolle ja epäsuotuisana myös säästämiselle.

Kuluttajista 33 prosenttia arvioi ajan otolliseksi lainan ottamiselle ja 42 prosenttia piti säästämistä kannattavana. Aikomuksia lainanottoon oli toukokuussa tavanomaisen verran. Kuluttajista 15 prosenttia suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.

Kuluttajien arvio omasta rahatilanteestaan oli toukokuussa aavistuksen heikompi kuin pitkällä ajalla keskimäärin. Mahdollisuuksia säästämiseen tulevina kuukausina ennakoitiin silti olevan yhtä paljon kuin normaalisti.

Rahaa oli toukokuussa jäänyt säästöön 56 prosentilla kuluttajista ja 72 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.

Isot ostoaikeet yhä vähäiset
Poimintoja videosisällöistämme

Toukokuussa ajankohtaa ei enää pidetty yhtä epäedullisena kestotavaroiden ostamiselle kuin pitkään aiemmin. Kuluttajista silti vain 15 prosentin mielestä hetki oli otollinen hintaville hankinnoille.

Kuluttajien aikeet käyttää rahaa kestotavaroiden hankintaan vuoden sisällä olivat toukokuussa entistäkin niukemmat. Toukokuussa 12 prosenttia kuluttajista ennakoi lisäävänsä ja 40 prosenttia vähentävänsä rahankäyttöään kestokulutukseen seuraavan vuoden aikana.

Auton ostoa vuoden sisällä harkittiin toukokuussa hieman enemmän kuin normaalisti. Sen sijaan asunnon ostosuunnitelmia ja aikeita kodin peruskorjaamiseen oli tavanomaista harvemmalla kuluttajalla.

Toukokuussa 15 prosenttia kuluttajista aikoi joko varmasti tai mahdollisesti ostaa henkilöauton vuoden kuluessa. Asunnon ostoa tai talon rakentamista harkitsi 11 prosenttia kuluttajista. Kuluttajista 15 prosenttia suunnitteli käyttävänsä rahaa kodin peruskorjaamiseen seuraavan vuoden aikana.

Tiedot perustuvat kuluttajien luottamustutkimukseen, johon vastasi 1.–18. toukokuuta 1 202 Suomessa asuvaa henkilöä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)