Amerikkalaisen SkyWestin operoima Bombardier CRJ-200. Wiki Commons BriYYZ CC BY-SA 2.0

Kreml keksi Iranin mallin: Näin lentokoneita tuodaan maahan

Kolme Bombardierin konetta saatiin Turkin kautta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäjä on tuonut maahan kolme Bombardier CRJ-200 -liikelentokonetta Yhdysvalloista Turkin kautta. Telegram-kanava Aviation Mezzanine jäljitti eri lähteitä käyttäen koneiden viimeaikaisen historian ja liikkeet.

CRJ-200ER, sarjanumeroltaan 8059, lensi japanilaisen J-Airin konelaivastossa vuodesta 2005 ennen kuin se myytiin Yhdysvaltoihin Regional One -lentoyhtiölle. Maaliskuussa 2023 kone saapui Turkkiin, jossa se rekisteröitiin Gaboniin, ja lokakuussa se lennettiin Tatarstanin pääkaupunkiin Kazaniin gabonilaisella rekisteritunnuksella TR-OLG.

Kone seisoi Kazanissa 4. toukokuuta 2024 asti, jolloin se lennettiin Lounais-Siperian Omskiin venäläisellä rekisteritunnuksella RA-73560. Kesäkuussa koneeseen asennettiin VIP-matkustamo, ja 3. heinäkuuta kone lennettiin Moskovan Vnukovon lentoasemalle. Konetta operoi Weltall-avia Airlines, jonka kotisivulla kone esiintyy tyyppinä Challenger 8500 (CRJ-200:n liikelentokoneversio , johon mahtuu 15 matkustajaa. Ensilentonsa Pietarin Pulkovoon kone teki 9. heinäkuuta 2024.

Toista CRJ-200:aa, sarjanumeroltaan 7732, käyttivät espanjalaiset Air Nostrum ja Iberia Regional vuodesta 2013 ja amerikkalainen Elite Airways vuodesta 2013. Huhtikuussa 2013 se sai Turkissa gabonilaisen rekisteritunnuksen TR-CRH, jolla se lensi Vologdan alueen Tšerepovetsiin. Aviation Mezzaninen mukaan kone purettiin siellä varaosiksi.

Kolmas CRJ-200 lensi J-Airin käytössä vuodesta 2006 lähtien ja Regional Onen riveissä vuosina 2018–2022. Se saapui Turkin kautta Venäjälle joulukuussa 2022 gabonilaisella rekisteritunnuksella TR-CRF. Kone on ollut varastoituna Tatarstanin Bugulmassa helmikuusta 2023 lähtien ilmeisesti odottamassa purkua varaosiksi.

Kolmen koneen hankinnat noudattavat latvialaisen tutkivan journalismin erikoisjulkaisun The Insiderin haastatteleman asiantuntijan mukaan klassista iranilaista toimintatapaa, joka mahdollistaa koneiden länsimaisille omistajille koneen myynnin pakotteita pelkäämättä. Kone rekisteröidään toiseen maahan, ja lennollaan Iranin yllä sen ilmavalvonnalle tunnistetta lähettävä transponderi kytketään pois päältä ennen laskeutumista. Sen jälkeen kone rekisteröidään Iraniin ja maalataan iranilaisyhtiön väreihin.

Toimintaa ei voi asiantuntijan mukaan mitenkään estää, jos kone on myyty maahan, joka ei ole pakotteiden alainen, ja lennetään sieltä pakotteiden alaiseen maahan. Leasing-koneilla vastaava ei onnistu, koska koneen omistaja määrää, mihin maahan koneet rekisteröidään.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)