Kokoomuksen Lauslahti: Korkeakoulujen profiloimistyö pitää käynnistää pian

Kansanedustaja Sanna Lauslahden (kok.) mielestä korkeakoulujen rakenteelliseen kehittämiseen pitää hakea vastauksia yhteistyön kautta.

Sivistysvaliokunnan varapuheenjohtajana toimivan kansanedustaja Sanna Lauslahden (kok.) mielestä opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) on tehnyt hyvän avauksen siitä, että muutosta lähdetään tekemään koko korkeakoulukentän kanssa yhdessä.

Opetusministerin tiistaina korkeakouluille lähettämä kirje on herättänyt keskustelua. Kirjeessä esitettiin korkeakoulujen johdolle pohdittavaksi kysymys siitä, miten kukin korkeakoulu tahtoisi profiloida omaa toimintaansa. 

– Mielestäni valittu toimintatapa, jossa kehitystyötä tehdään avoimesti yhdessä, on erittäin kannatettava. Osallistuva johtamistapa on tätä päivää, Lauslahti toteaa.

Lauslahden mukaan säästöt tulee kohdentaa siten, että opetuksen ja tutkimuksen laatua ei heikennä

Hän mielestään rakenteelliseen kehittämiseen pitää hakea vastauksia yhteistyön kautta. Korkeakouluilta itseltään tarvitaan rohkeita avauksia profiloitumisen vahvistamiseksi sekä myös valmiutta luopua jostain.

– Korkeakoulujen määrän sijaan tärkeämpää on miettiä, miten olemassa olevat resurssit käytetään mahdollisimman hyvin. Nykyisin monilla aloilla opetusta annetaan liian monella paikkakunnalla. Jos opetusta keskitettäisiin aloittain pienempään määrään yksiköitä, saataisiin opetuksen ja tutkimuksen resurssit alakohtaisesti turvattua, Lauslahti linjaa.

Hänen mukaansa pirstaloituneen korkeakoulukentän kehittäminen vaatii yhteistä tahtoa korkeakoululaitoksen kehittämiseksi kokonaisuutena.

– Avoimella vuoropuhelulla meillä on mahdollisuudet kehittää korkeakoululaitoksestamme yhä laadukkaampaa, vaikuttavampaa ja kansainvälisesti kilpailukykyisempää, Lauslahti arvioi.

Mainos