Alko aikoo sulkea pienimpiä myymälöitä ja tuoda tilalle alkoholia myyvät kauppa-autot, kertoo Kauppalehti. Myymäläautoilla monopoliyhtiö voisi varmistaa asiakkaiden palvelun nykyistä pienemmin kustannuksin.
Alko haluaisi, että oikeus alkoholin myyntiin autoista kirjoitettaisiin uudistuvaan alkoholilakiin.
Alko haluaa myös huutokauppaluvan, jotta se voisi ottaa hoitaakseen esimerkiksi perikuntien käsiin jäävien viinikellarien realisoinnin huutokaupassa.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallitusneuvos Ismo Tuominen vahvistaa Kauppalehdelle, että Alkon kanssa on keskusteltu uudesta, joustavammasta jakelutavasta.
Lakiluonnos uudeksi alkoholilaiksi on käytännössä valmis. Lausuntokierrokselle se lähtee todennäköisesti ensi viikolla.