Pääkaupunkiseudun ilmastostrategia 2030:n hyväksymisen jälkeen seudun ilmastopäästöt ovat HSY:n mukaan vähentyneet keskimäärin kaksi prosenttia vuodessa.
Kivihiilen käyttöä ei kuitenkaan toistaiseksi ole merkittävästi vähennetty, mikä on HSY:n mukaan hidastanut muuten suotuisaa kehitystä.
Vuoteen 1990 verrattuna kokonaispäästöt ovat vähentyneet Helsingissä 22 prosenttia, mutta muualla pääkaupunkiseudulla päästöt ovat kasvaneet.
Pääkaupunkiseudulla syntyi viime vuonna kasvihuonekaasupäästöjä hiilidioksidiksi laskettuna 5,6 miljoonaa tonnia, mikä on lähes 10 prosenttia koko Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.
Päästöt laskivat HSY:n mukaan yhteenlaskettuna lähes neljä prosenttia vuoteen 2013 verrattuna. Vantaalla vähennystä oli seitsemän prosenttia, Helsingissä kolme ja Espoossa kaksi prosenttia. Kauniaisten päästöt sen sijaan kasvoivat vajaan prosentin.
Väestönkasvuun suhteutettuna koko seudun päästöt ovat kuitenkin olleet jo pidemmän aikaa laskusuunnassa. HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkisen mukaan tilanne näyttää entistä valoisammalta.
– Rakennusten lämmitys aiheuttaa edelleen yli puolet pääkaupunkiseudun kokonaiskasvihuonekaasupäästöistä, mutta nyt kaukolämmön tuotannossa otetaan merkittäviä edistysaskelia. Tästä hyviä esimerkkejä ovat Vantaan Energian jätevoimala, HSY:n puhdistaman jäteveden lämpöä hyödyntävä uusi lämpöpumppulaitos Espoossa sekä Helenin pelletinpoltto, uusi kehityssuunnitelma ja Helsingin päätös Hanasaaren hiilivoimalan sulkemisesta, Inkinen kertoo HSY:n tiedotteessa.
Hiilineutraalius eli lähes nollapäästöjen saavuttaminen vuoteen 2050 mennessä edellyttää kuitenkin HSY:n mukaan energiansäästön ja kaukolämmön tuotannon lisäksi toimia kaikilla muillakin sektoreilla.
– Tulevaisuudessa liikenteen merkitys päästöjen vähentämisessä korostuu, kun sähkö vähitellen vihertyy ja kaukolämpöön saadaan uusia ratkaisuja ja polttoaineita, HSY:n ilmastoasiantuntija Johannes Lounasheimo kertoo.
Hänen mielestään pitää kiinittää enemmän huomiota toimiin, joiden vaikutus ei suoraan näy päästöseurannassa.
– Esimerkiksi jätteensynnyn ehkäisyllä on suuri merkitys, kun ajatellaan kulutustottumuksia ja tuotteiden koko elinkaaren aikaisia päästöjä, vaikka jätteiden käsittelyn suorat ilmastopäästöt ovat pääkaupunkiseudulla verraten pienet, Lounasheimo kertoo.