Kiina ja USA ovat lauantaina ilmoittaneet ratifioivansa Pariisin ilmastosopimuksen. BBC:n ympäristöanalyytikko Roger Harrabin mukaan kyseessä on valtava askel sopimuksen viemisessä eteenpäin, sillä Kiina ja USA vastaavat yhdessä 40 prosentista maailman hiilidioksidipäästöistä.
USA:n presidentti Barack Obama ja Kiinan presidentti Xi Jinping tapasivat lauantaina Hangzhoussa G20-kokouksen yhteydessä. Barack Obaman mukaan Kiinan ja Yhdysvaltojen liittyminen ilmastosopimukseen merkitsee ”hetkeä, jolloin olemme päättäneet pelastaa planeettamme”.
Pariisin ilmastosopimus on maailman ensimmäinen kattava ilmastosopimus, joka tulee voimaan vain, jos 55 maata ratifioi sen. Näiden vähintään 55 maan tulee yhteensä kattaa vähintään 55 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä.
Ennen Kiinaa sopimuksen oli ratifioinut 23 maata, joiden yhteinen hiilipäästöosuus on vain vähän yli prosentin.
Hiilidioksidipäästöt ovat suurin syy maapallolla käynnissä olevaan ilmastonmuutokseen. Pariisin ilmastosopimuksen yhtenä päämääränä on pysäyttää ilmastonlämpeneminen alle kahteen celsiusasteeseen.
Asiantuntijoiden mukaan suunnitelmalla on kiire, sillä maailmalla on tänäkin vuonna mitattu jälleen ennätyslämpimiä kuukausia.