Keskustan Ala-Nissilä: Vihreät hylkäävät kestävän kehityksen

Keskustan kansanedustaja Olavi Ala-Nissilän mukaan vihreiden vaihtoehtobudjetti sotii puolueen ideologiaa vastaan.

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan varapuheenjohtaja ja keskustan talousasiantuntija Olavi Ala-Nissilä kritisoi keskustan eduskuntaryhmän tiedotteessa vihreiden perjantaina julkistamaa vaihtoehtobudjettia.

Ala-Nissilän mielestä vihreät eivät näe Suomen talouden rakenteellisia ongelmia, kun he esittävät ylivarojen elämistä yhä enemmällä velkarahalla. Hänen mukaansa vihreät hylkäävät kestävän kehityksen näkökulman, joka heille perinteisesti on ollut tärkeä.

‒ Vihreät eivät näe riittävästi tarvetta julkisten menojen karsimiselle vaan uskovat, että ylivelkaantumisella ja veronkorotuksilla voidaan hoitaa talous kuntoon. Mitä vihreyttä ja kestävää kehitystä tämä on?

Hän huomauttaa, että vihreät kaunistelevat julkistalouden tilannetta ja että vihreiden malli saattaa jopa rikkoa EU:n alijäämäkriteereitä. Lisäksi Ala-Nissilä kritisoi vihreiden esittämiä yritysverotukseen kohdistuvia 260 miljoonan euron kiristyksiä sekä kilometrikorvausten ja työmatkakulujen 200 miljoonan euron suuruisia leikkauksia.

‒ He siis uskovat, että Suomen talous saadaan nousuun, kun yrittäjät ja työntekijät laitetaan maksamaan lisää veroja, vaikka verotus on jo Suomessa tapissa, Olavi Ala-Nissilä sanoo.

Ala-Nissilän mukaan viime hallituskaudella, jolloin vihreät olivat vielä hallituksessa, lähes kaikki tarvittavat uudistukset jätettiin tekemättä.

‒ Toivon, että vihreät tukisivat nyt aidosti hallituksen työllisyyttä edistäviä rakenteellisia uudistuksia, kärkihankkeita älykkäine sovelluksineen sekä biotalouden nousua. Niillä luodaan kestäviä edellytyksiä Suomen talouden nousulle ja hyvinvoinnin turvaamiselle, Ala-Nissilä muistuttaa.

Mainos