Neljä kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta suomalaisesta mieltää liikenteen sanattoman viestinnän sävyn pääosin myönteiseksi. Vain viidesosa kokee sen enimmäkseen kielteisenä.
Lähes neljä viidestä on kuitenkin Liikenneturvan mukaan kohdannut raivoa liikenteessä. Usein tai joskus liikenneraivon kohteeksi kertoo joutuneensa lähes puolet.
Liikenneturva kertoo, että kielteistä tunnetilaa on ratin takaa tuuletettu enimmäkseen tööttäilemällä tai heristämällä keskisormea, roikkumalla kiinni takapuskurissa ja jopa kiilaamalla.
Oman raivostumisensa liikenteessä myöntää kuusi kymmenestä vastaajasta.
– Moni voi nostaa keskisormen pystyyn melko matalalla kynnyksellä moitteena toisen käyttäytymiselle. Tämän eleen kohteeksi joutunut voi kuitenkin tulkita sormimerkin raivostumisena ja provosoitua, Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi kertoo.