Kelloja siirrettiin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä

Kesäaika vaihtui talviaikaan sunnuntaina aamuyöllä.

Kellot siirrettiin talviaikaan eli normaaliaikaan sunnuntaina 25.10. aamuyöllä. Siirto tapahtui kello 04.00, jolloin niitä siirrettiin tunti taaksepäin.

Euroopan unionin jäsenvaltiot siirtyvät talvi- ja kesäaikaan samaan aikaan. Siirtyminen talviaikaan tapahtuu aina lokakuun viimeisenä sunnuntaina. Takaisin kesäaikaan siirrytään jälleen maaliskuun viimeisenä sunnuntaina.

Kellojen siirtämisen ansiosta sunnuntain pituuteen tulee yksi tunti lisää. Osa ravintoloista ja yökerhoista piti ovensa auki lauantain ja sunnuntain välisenä yönä tunnin normaalia pidempään. Talviaikaan siirtyminen vaikuttaa myös julkisen liikenteen aikatauluihin.

Ensimmäisen kerran kesäaikaa kokeiltiin Saksassa vuonna 1915. Kellojen siirtämistä perusteltiin energian säästöllä, sillä siirron ansiosta saadaan ihmisten valveilla viettämään aikaan lisää valoisaa aikaa. Sittemmin kellojen siirtämisen tarpeellisuudesta on keskusteltu läpi vuosikymmenten.

Suomessa kelloja on siirretty säännöllisesti vuodesta 1981 lähtien.

Mainos