Kansalaiset suhtautuvat kielteisesti kunnallisveron korotuksiin ja lisävelkaan

Ainoastaan vasemmistoliiton kannattajat haluaisivat lisätä kuntien velanottoa.

Kansalaiset eivät halua kuntien korottavaan enää verojaan tai ottavan velkaa, kertoo Kunnallisalan kehittämissäätiön (KAKS) kansalaistutkimus. Kansalaiset eivät kuitenkaan halua, että palvelujen laadusta tingitään tai että niitä karsitaan.

65 prosenttia vastaajista sanoo, ettei kuntaveroja enää saisi korottaa. 53 prosenttia vastustaa kuntapalvelujen ulkoistamista 54 prosenttia henkilökunnan irtisanomisia. Lisävelanottoa vastustaa 67 prosenttia.

Kuntapalvelujen ulkoistaminen saa hieman aiempaa enemmän kannatusta. Vuonna 2013 vastaajista 28 prosenttia halusi lisätä ulkoistuksia. Vuonna 2016 vastaajien osuus on 31 prosenttia. Oppositiopuolueiden kannattajien keskuudessa ulkoistamista vastustetaan selvimmin (72 %). Hallituspuolueiden kannattajista 44 prosenttia kannattaa ja 43 prosenttia vastustaa ulkoistuksia.

Ainoastaan vasemmistoliiton kannattajat lisäisivät lainanottoa.

Kokoomuksen kannattajiksi ja vasemmistoliiton kannattajiksi ilmoittautuvien vastaukset eroavat eniten toisistaan. Palvelujen ulkoistamiseen suhtautuu myönteisesti 58 prosenttia kokoomuslaisista, ja sitä vastustaa 88 prosenttia vasemmistoliiton kannattajista. 70 prosenttia kokoomuslaisista kannattaa palvelumaksujen korottamista, kun vasemmistoliittolaisista 76 prosenttia vastustaa sitä. Palvelujen karsimista kannattaa 61 prosenttia kokoomuslaisista ja vastustaa neljä viidestä (83 %) vasemmistoliittolaisista.

Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksen toteutti TNS Gallup Oy. Tutkimusaineisto on koottu Gallup Kanavalla 24.–29.9.2016. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1.082. Vastaajat edustavat maamme 18–75 vuotta täyttänyttä väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on suurimmillaan vajaat kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Mainos