Terveystieteiden maisteri Anu Ruususen epidemiologian alaan kuuluva, seuranta-aineistoon perustuva tutkimus tukee oletusta, että ruokavaliolla voi olla merkitystä masennuksen ennaltaehkäisyssä.
Masentuneiden ruokavalio on usein laadultaan terveiden ruokavaliota heikompi ja yksipuolisempi. Tähän asti on kuitenkin ollut epäselvää, onko terveiden ruokavalion laadulla, ruoka-aineiden käytöllä ja ravintoaineiden saannilla yhteyttä riskiin sairastua masennukseen.
Terveellisten ruokailutottumusten eli kasvisten, hedelmien, marjojen, täysjyväviljan, kanan, kalan ja vähärasvaisten juustojen syömisen havaittiin olevan yhteydessä vähentyneeseen masennusoireiden esiintyvyyteen ja pienentyneeseen masennusriskiin seurannan aikana.
– Vastaavasti epäterveellisemmän ruokavalion eli makkaroiden, lihavalmisteiden, sokeroitujen jälkiruokien, sokeripitoisten juomien, valmisruokien, vaalean vehnäleivän ja perunavalmisteiden syöminen oli yhteydessä lisääntyneeseen masennusoireiden esiintyvyyteen, Ruusunen kertoo.
Hänen mukaansa ravintoaineista folaatin saanti näytti suojaavan masennukselta.
– Masennuksen riski oli yli kaksinkertainen niillä, joilla ruokavalion folaatin saanti oli vähäisintä, verrattuna folaattia eniten saaviin. Folaatin merkittävimmät lähteet ovat kasvikset, hedelmät, marjat, täysjyvävilja, liha ja maksa. Lisäksi kahvin juomisen havaittiin olevan yhteydessä alentuneeseen masennusriskiin.
Aikaisemmin rasvaisesta kalasta saatavat omega-3-rasvahapot on yhdistetty vähäisempään masennusriskiin, mutta tässä tutkimuksessa yhteyttä ei havaittu.
Lisäksi Ruusunen havaitsi, että kolmivuotisen elämäntapaintervention aikana tutkittavien masennusoireet vähenivät riippumatta siitä, oliko tutkittava tehostettua, ravitsemus- ja liikuntaohjausta saaneessa ryhmässä vai vertailuryhmässä, joka sai yleisempää tietoa ruokavaliosta ja liikunnasta.
– Masennusoireiden helpottuminen näyttää liittyvän muun muassa painonlaskuun, väittelijä kertoo.
Ruokavalio tueksi masennuksen ehkäisyyn
Masennus on sairaus, jonka merkitys on suuri niin kansanterveydellisesti, kansantaloudellisesti kuin yksilön elämänlaadun kannalta. Vuosittain 7-9 prosenttia suomalaisista sairastuu masennukseen, ja noin joka kuudes länsimaalainen sairastuu masennukseen elämänsä aikana.
– Masennuksen hoidon kehittämisen lisäksi tarvitsemme keinoja masennuksen ennaltaehkäisyyn. Ruokavaliota ja muita elämäntapatekijöitä on hyödynnetty yhtenä vaihtoehtona vasta vähän, Ruusunen toteaa.
Tutkimuksen tulokset tukevat oletusta, että terveellinen, monipuolinen ja runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja sisältävä ruokavalio on pitkällä aikavälillä hyväksi myös mielelle. Terveellisistä ruokailutottumuksista voi olla hyötyä masennuksen ennaltaehkäisyssä.
Terveystieteiden maisteri Anu Ruususen väitöskirja Diet and depression – An epidemiological study tarkastetaan Itä-Suomen yliopistossa perjantaina 13. syyskuuta.