Kalan syönnin hyötyjä ja riskejä arvioimalla voidaan todeta, että monipuolisesti eri kalalajeja syömällä kalan syönnin hyödyt kumoavat vähäiset riskit, summaa Olli Leino väitöstutkimuksessaan.
Vanhuksilla omega-3-rasvahapot ehkäisevät myöhemmällä iällä yleisiä sydän- ja verisuonisairauksia, mutta dioksiinialtistuksen katsotaan voivan lisätä syöpäriskiä. Leino osoitti kuitenkin väitöstutkimuksessaan, että dioksiinien aiheuttama syöpäriski oli huomattavasti pienempi kuin omega-3-rasvahappojen sydän- ja verisuonisairauksilta ehkäisevä vaikutus.
– Tämä on kansanterveydellisesti suurin kalan syönnin terveyshyöty, Leino toteaa väitöstiedotteessaan.
Lapsille on tärkeää saada keskushermoston kehitykseen tarvittavia omega-3-rasvahappoja, joita rasvaisessa kalassa, kuten silakassa ja lohessa, on runsaasti. Samalla syöjät altistuvat kuitenkin rasvaliukoisille ympäristömyrkyille.
Yksinomaan vähärasvaisten kalojen, kuten suurikokoisten petokalojen hauen ja kuhan syönti voi aiheuttaa keskushermoston kehitykselle pienen riskin.
– Pieni osa suomalaisista lapsista altistuu mahdollisesti haitallisille elohopeapitoisuuksille, minkä takia pienten lasten ja raskaana olevien naisten elohopea-altistuksen tarkkailu on suositeltavaa, Leino sanoo.
Väitös vahvistaa, että kalan syönnillä on terveyshyötyjä, eikä syönnistä ole erityisryhmiä lukuun ottamatta merkittävää haittaa.
Arviointiin vaikuttavat monet tekijät
Kalan syönnin terveysvaikutuksia voidaan Leinon mukaan arvioida monin eri menetelmin, jotka vastaavat erilaisiin päätöksentekotarpeisiin ja antavat hieman erilaisia tuloksia kalan syönnin terveellisyydestä. Jo arviointimenetelmän valinta voi siis määrittää tutkimuksen johtopäätökset.
Kalan syönnin terveysvaikutusten arvioinnissa käytetään yleisesti ohjearvoa, riskinarviointia, vertailevaa riskinarviointia ja hyöty-riskiarviointia. Ohjearvomenetelmää käyttävät arvioinnit pyrkivät selvittämään, onko yksittäisestä altisteesta, kuten elohopeasta, riskiä.
Kvantitatiivisista riskinarvioinneista saadaan tietoa, kuinka suuri riski on.
Vertailevassa riskinarvioinnissa vertaillaan eri riskien, kuten liikenteen pienhiukkasten ja kalan dioksiinin, terveysvaikutuksia. Hyöty-riskiarviointi on haastavuudestaan huolimatta kalan syönnin terveysvaikutusten arvioinnissa olennainen, koska kalan sisältämissä aineissa on moninaisia terveysvaikutuksia. Ruoka-aineen hyötyjä ja riskejä arvioimalla pystytään parhaiten kuvaamaan ruoan vaikutuksia kokonaisterveyteen.
DI Olli Leinon väitöskirja Fish consumption: human health effects and decision making tarkastetaan perjantaina 14. helmikuuta Itä-Suomen yliopistossa.