Kansanedustaja Jaana Pelkosen (kok.) mukaan vaihtoehtojen, joiden tavoitteena on liikenteestä aiheutuvien päästöjen vähentäminen, tulee olla ekologisesti kestävällä pohjalla.
Sähkökäyttöisten henkilöautojen sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden hankinta- ja konversiotukeen ollaan kohdentamassa 6 miljoonaa euroa vuodelle 2019.
− Tuen tavoitteena on edistää autokannan uudistumista siten, että yhä useampi henkilöauto toimisi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tai polttoaineilla (sähkö, bio- ja maakaasu, korkeaseosetanoli). Lisäksi akun hinnan on kuitenkin arvioitu putoavan lähes 80 prosenttia vuosien 2016 ja 2030 välillä, Jaana Pelkonen kirjoittaa Puheenvuoron blogissa.
− Suomalaisten autojen keski-ikä on korkea, 11,8 vuotta. Sähköauton akun valmistus vastaa itsessään jopa 9 vuoden ajoja. Kun sähköautojen toimintamatkat kasvavat, niin samalla lisääntyvät päästöt akkujen valmistuksessa, hän lisää.
Litiumioniakun varassa liikkuva sähköauto on ajossa päästötön, mutta akun valmistaminen ei Pelkosen mukaan ole vielä ongelmatonta.
− Se tuottaa massiivisesti hiilidioksidipäästöjä sekä raaka-aineiden tuotannossa että akun valmistuksen yhteydessä. Akkuihin tarvittava malmin louhinta, jalostus ja kuljetus ovat itsessään vielä päästöpommi. Jatkojalostuksen kemialliset prosessit puolestaan vaativat valtavasti energiaa korkeiden lämpötilojen ja tuotteen kuivatuksen vuoksi.
− Erityisen ristiriitaista sähköautojen ekologisuudessa on tieto siitä, että akkutehtaat toimivat pääasiassa hiilivoimalla. Emme voi ulkoistaa ongelmiamme muihin maihin.
Pelkosen mielestä toistaiseksi sähköautoa ekologisempaa olisi päivittää vanhasta bensiiniautosta bioetanoliauto.
− Vaikka biopolttoaine ja sekoitteet ovat hyvä väliratkaisu, niitäkään ei voi lisätä määräänsä enempää. Tarvitsemme lisää tutkimusta ja korkeaa osaamista, jotta siirtyminen sähkökäyttöön olisi mahdollisimman puhdasta. Onneksi akkuteknologia kehittyy kovaa vauhtia, Pelkonen sanoo.





