Viron valtion tietohallintojohtaja Taavi Kotkan mukaan Viron valtio uusii merkittävät it-järjestelmänsä 13 vuoden välein. Hän mielestään uuden rakentaminen tulee halvemmaksi kuin vanhan korjaaminen.
– On käsittämätöntä, miten paljon rahaa Suomen ja Ruotsin valtiot joutuvat käyttämään vanhojen it-järjestelmiensä ylläpitämiseen. Virossa me emme voi menetellä niin. Meidän periaatteemme on uusia kaikki merkittävät it-järjestelmät 13 vuoden välein, Kotka kertoo Tivi-lehdelle.
Hänen mukaansa it-järjestelmän rakentaminen uusiksi on järkevää taloudellisesti ja teknologisesti.
– On paljon halvempaa rakentaa uutta, kuin ottaa ilmastointiteippi käyttöön ja pitää vanhat järjestelmät väkisin toiminnassa.