Verkkouutiset

Kun säädös on kumottu, sitä ei enää voida muuttaa voimassa olevaksi. LEHTIKUVA / KIMMO RAUTMAA

”Iso sotku” – kumottiinko terveyslait vahingossa liian aikaisin?

Oikeustieteilijät ihmettelevät, mihin palveluiden järjestämisvastuu nyt perustuu.

Valtioneuvoston oikeuskanslerille on tehty valitus tänään torstaina voimaan astuneesta laista, jossa säädellään sote-uudistuksen toimeenpanoa ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanoa.

Oikeusministeriön lainsäädäntöjohtajana toimineen, korkeimman oikeuden esittelijäneuvoksen Ville Hinkkasen mukaan vaikuttaa siltä, että voimaanpanolailla on vahingossa kumottu muun muassa kansanterveyslaki ja erikoissairaanhoitolaki, vaikka järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille vasta 2023. Asiaa koskeva laki löytyy täältä.

– Mihin säännökseen järjestämisvastuu siirtymäaikana oikein perustuu?, Hinkkanen kysyy.

Lainsäädäntökäytännön mukaan kumottua säädöstä ei enää voida muuttaa voimassa olevaksi. Säädöksiä ei siis voida kumota edes väliaikaisesti, vaan väliaikaisen kumoamisen asemesta on säädettävä, että tiettyjä pykäliä ei sovelleta tiettynä aikana, esimerkiksi jonkin väliaikaisesti voimassa olevan säädöksen ollessa voimassa.

Itä-Suomen yliopiston hallinto-oikeuden tutkijatohtorin Matti Muukkosen mukaan tämä tekee tilanteesta ongelmallisen, vaikka kyse olisikin vain pienestä kirjoitusvirheestä tai viittauksesta väärään lainkohtaan.

– Ongelma voi olla, ettei niitä oikein voi säätää enää sellaisina takaisinkaan. Aikamoinen sotku tuli, oikeuskansleri Tuomas Pöystille valituksen tehnyt Muukkonen sanoo.

– ”Näyttää todella pahalta” on oman arvioini mukaan erittäin lievästi sanottu siitä, mitä tämä pahimmillaan voi tarkoittaa esimerkiksi juuri virkavastuun näkökulmasta. Jännä nähdä onko laillisuusvalvonta ja PeV hereillä. Toki myös näillä omat roolinsa tässä sotkussa, hän toteaa.

Uusimmat
MAINOS