Keväisin, kun lumet ovat sulaneet ja lämpimät säät suosivat, luvaton liikkuminen ja ilkivalta raiteilla lisääntyy. Luvattomista liikkujista raiteilla ja ilkivallasta on tehty tänä vuonna jo yhteensä 450 kirjausta, mikä on 20 kirjausta enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.
Fintrafficin rataliikennekeskus muistuttaa, että luvaton liikkuminen raiteilla on paitsi hengenvaarallista myös kielletty laissa. Myös ilkivalta, kuten kivien asettaminen raiteille, on laissa kiellettyä ja rangaistava teko.
Vaikka varsinaista lähellä piti -tilannetta ei pääsisi syntymään, liikkuminen radalla vaikuttaa tuhansiin matkustajiin, sillä jokainen havainto raiteilla liikkujasta hidastaa junaliikennettä. Jo minuutin myöhästyminen voi aiheuttaa tuhansien eurojen kustannukset.
Junat kulkevat nopeimmillaan kahdensadankahdenkymmenen kilometrin tuntinopeudella, ja niiden massa on valtava. Ennen junan tulon kuuli kiskojen kolkkeesta, mutta nykyajan junat ovat niin hiljaisia, ettei lähestyvää junaa välttämättä huomaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Jos ihminen jää junan alle, lopputulos on lähes aina kuolettava tai vähintään vakava loukkaantuminen.
– Luvaton liikkuminen raiteilla ei aina välttämättä liity nuorten somehaasteisiin, ilkivaltaan tai leikkeihin. Jonkin verran näkee sitä, että raiteille mennään keräämään pulloja tai raiteiden yli halutaan oikaista. Tähän liittyy varmasti tietämättömyyttä niistä vaikutuksista, joita pelkästään radan ylittäminenkin voi aiheuttaa, vaikka mitään varsinaista lähellä piti -tilannetta ei pääsisi syntymään, sanoo tiedotteessa Fintrafficin raideliikenteenohjauksen häiriöjohtamisen päällikkö Antti Ukkonen.
Radalle meneminen paitsi vaarantaa hengen myös vaikuttaa tuhansiin matkustajiin. Jokainen havainto raiteilla liikkujasta hidastaa junaliikennettä.
Radalla oleskelusta tehdään aina ilmoitus hätäkeskukseen ja poliisille, vaikka vahinkoa ei olisi sattunut. Vaikka raiteilla olisi vain 30 sekuntia, viranomainen voi pyytää junaliikenteen pysäyttämisen jopa kymmeniksi minuuteiksi. Jo minuutin myöhästyminen voi aiheuttaa tuhansien eurojen kustannukset.
Rautatien saa ylittää vain tasoristeyksistä ja juna-aseman turvallisten kulkureittien kautta, jotka on aina merkitty selkeästi tähän tarkoitukseen. Rautateiden varsilla on erilaisia varoituslaitteita myös muissa paikoissa kuin tasoristeyksissä, ja näiden laitteiden varoituksia tulee noudattaa samalla tavalla kuin tasoristeysten varoituslaitteidenkin.
Vahinko voi sattua myös silloin, vaikkei ihminen olisi suoraan raiteella: vauhdissa olevan junan ilmavirta kaataa helposti radan lähellä oleskelevan ihmisen. Pahimmassa tapauksessa ihminen voi kaatua raiteille.
Turvallisuus tulee huomioida myös junaa odottaessa laiturialueella. Pääosin juna-asemien laiturialueella on radansuuntainen varoitusviiva. Turvallisuuden takaamiseksi viiva tulee ylittää vasta, kun juna on pysähtynyt laiturille.





