Koulupsykologin kyltti. LEHTIKUVA / HANNU KIVIMÄKI

Hyvinvointialueilla rikotaan lakia: Kouluissa ei ole tarpeeksi psykologeja

Lasten ja nuorten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suurin osa lapsista ja nuorista voi hyvin, mutta samaan aikaan viimeisimmän kouluterveyskyselyn perusteella esimerkiksi ahdistus, sairaspoissaolot ja kiusaaminen ovat yleistyneet.

Mehiläisen asiantuntijapsykologi Heini Järvisen mukaan mielenterveysongelmien taustalla on usein yhteiskunnallisia ja yhteisöllisiä tekijöitä, jotka vaativat kokonaisvaltaisia ratkaisuja. Koulupsykologit ovat hänen mukaansa ratkaisussa avainasemassa, mutta heidän määränsä kouluissa ei yllä edes lain edellyttämälle tasolle.

Koulupsykologipalvelut kuuluvat hyvinvointialueiden vastuulle. Heini Järvisen mukaan tilanne on kriittinen.

– Koulut ovat oivia paikkoja vaikuttaa lasten ja nuorten hyvinvointiin, sillä koulussa on mahdollista tavoittaa tehokkaasti koko ikäluokka. Nyt tilanne on kuitenkin se, että monesti yhteisötyölle ei jää arjessa aikaa, Järvinen kertoo Mehiläisen tiedotteessa.

Mehiläinen välittää koulupsykologeja kouluille osana julkisten terveyspalveluiden liiketoimintaa.

Suomen Psykologiliiton ammatti- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Vera Gergov kertoo, että panostaminen ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen ovat kannattavia investointeja niin lasten ja nuorten hyvinvoinnin kuin myös talouden näkökulmasta:

– Jos ongelmat pääsevät syvenemään, tarvitaan usein kalliimpia palveluita, kuten erikoissairaanhoitoa, johon pääsy voi olla hidasta. Opiskeluhuollon psykologeilla on keskeinen rooli oppimista ja hyvinvointia edistävässä työssä, joten on todella huolestuttavaa, etteivät lakisääteiset mitoitukset ja määräajat monilla hyvinvointialueilla toteudu, Vera Gergov toteaa.

Kiusaaminen ja poissaolot kuriin

Koulupsykologin yksi päätehtävistä on edistää mielenterveyttä kouluyhteisössä. Lapsuuden ja nuoruuden kehitysvaiheiden myllerrykset koskettavat useimpia ikäluokasta, jolloin psykologin asiantuntemusta voidaan hyödyntää monien oppilaiden kohdalla:

– Koulupsykologit voivat auttaa opettajia esimerkiksi ymmärtämään, miten murrosikä vaikuttaa nuoren aivoihin ja miten teini-ikäisiä motivoidaan. Tai miten ekaluokkalaisille varmistetaan riittävästi lepoa ja leikkiä, jotka ovat pienille koululaisille tarpeen. Psykologit voivat myös auttaa esimerkiksi luokkien muodostamisessa, jotta oppilaiden erityistarpeet tulevat huomioiduksi, Järvinen toteaa.

Koulupsykologeilla on myös keinoja levottomuuden hallintaan ja kiusaamisen kitkentään.

– Jos epätoivottua käytöstä ilmenee isommassa ryhmässä, koulupsykologi voi auttaa järjestämään opetusympäristön sellaiseksi, että mahdollisimman moni jaksaa työskennellä keskittyneesti luokassa. Psykologit ovat motivaation rakentumisen syväosaajia ja sillä, miten oppilaita motivoidaan kohti toivottua toimintaa, on valtava merkitys koulupäivän sujuvuuden kannalta. Tätä asiantuntemusta voisi hyödyntää entistäkin paremmin haastavissa ryhmissä, Järvinen kertoo.

Koululla on lain mukaan velvoite ennaltaehkäistä, seurata ja puuttua poissaoloihin. Tutkimusten perusteella tiedetään, että esimerkiksi kaverisuhteet ja murrosikä vaikuttavat kouluun kiinnittymiseen. Koulupsykologit tuovat yhteisöön uusinta tutkimustietoa ja ymmärrystä siitä, miten esimerkiksi taide- ja taitoaineita lisäämällä voidaan parantaa sitoutumista koulussa käyntiin.

Jos oppilaalla on pulmia oppimisen kanssa, hänet ohjataan herkästi tutkimuksiin, jotka monesti ovatkin tarpeellisia. Lievempiä oppimisen haasteita, kuten lievää lukivaikeutta tai tarkkavaisuuden pulmia, voidaan kuitenkin helpottaa myös oikeanlaisella ohjauksella.

Poimintoja videosisällöistämme

– Opettajan, psykologin ja erityisopettajan yhteistyön avulla voidaan auttaa oppilasta löytämään hänelle sopivia oppimisstrategioita. Tulevana syksynä astuu voimaan oppimisen tuen uudistus, jonka myötä oppilaat saavat tukea ensisijaisesti ryhmämuotoisena. Tärkeä kysymys onkin, miten kunkin yksilöllistä oppimista pystytään tukemaan myös jatkossa ja siinä psykologit voivat auttaa opettajia, Järvinen sanoo.

Lasten ja nuorten terapiatakuun myötä alle 23-vuotiaiden tulee saada esimerkiksi opiskeluhuollosta apua mielenterveyden ongelmiin kuukauden sisällä tarpeen toteamisesta. Takuu sisältää lyhyitä hoitoja kohtalaisen lieviin ja tarkkarajaisiin mielenterveysongelmiin.

– Psykologien asiantuntemusta tarvitaan kouluissa arvioimaan lasten ja nuorten tuen tarvetta, sopivaa hoitoa sekä auttamaan myös heitä, jotka oireilevat monin tavoin tai elävät haastavissa olosuhteissa. Tämä on erityisen tärkeää tilanteissa, joissa terapiatakuu ei tarjoa riittäviä ratkaisuja, Vera Gergov sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)