Verkkouutiset

Peruskoulunsa päättävien nuorten luku- ja laskutaidot ovat heikentyneet huolestuttavalla tavalla. / LEHTIKUVA / TIMO JAAKONAHO

Huoli oppimistulosten laskusta: Pienryhmiä tarvitaan enemmän

Nykymallin vuoksi yli kolmasosalla luokan oppilaista saattaa olla erilaisia käytöshäiriöitä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kansanedustaja Pia Kauma varoittaa Suomen aseman koulutuksen kärkimaana olevan uhattuna, jos tiettyihin ongelmiin ei uskalleta puuttua. Esimerkiksi Pisa-tulokset ovat olleet viime vuosina laskussa.

Kansanedustaja pitää erityisen suurena haasteena sitä, ettei erityistä tukea tarvitsevia oppilaita ole enää omissa erityisluokissaan, sillä he osallistuvat yleisopetukseen. Niin sanottua inkluusiomallia on viety eteenpäin vuodesta 2011 toteutetun oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksen myötä.

Mallia on pidetty ongelmallisena, koska siinä sekä oppilaan oikeus oppia että opettajan oikeus opettaa uhkaavat kärsiä.

– Inkluusion takia samassa luokassa saattaa olla kolmannes tai jopa enemmän oppilaita, joilla on erilaisia käytöshäiriöitä ja oppimisvaikeuksia sekä lapsia, joiden suomen kielen taito ei riitä annettujen ohjeiden ymmärtämiseen. Niinpä opettajan ajasta iso osa kuluu pelkästään opastukseen ja järjestyksen pitämiseen. Ne oppilaat, jotka haluaisivat oppia, kärsivät, kun opettajien aikaa ei riitä heille, Pia Kauma kirjoittaa Länsiväylän kolumnissaan.

Hänen mukaansa puhdasoppinen inkluusio on osoittautunut liian kunnianhimoiseksi tavoitteeksi.

– Sitä paitsi monien mielestä inkluusiosta on tullut vain kaupunkien keino säästää koulujen resursseista, Kauma jatkaa.

On epätodennäköistä, että voimavaroja saataisiin koskaan tarpeeksi täydellisen inkluusion toteuttamiseksi. Kansanedustaja pitää parempana vaihtoehtona lisätä pienryhmiä ja erityisluokkia varsinkin vahvempaa yksilöllistä tukea tarvitseville lapsille sekä varata niille pysyvä rahoitus. Yhteys muihin oppilaisiin voitaisiin säilyttää sisällyttämällä lukujärjestykseen riittävä määrä kaikille yhteisiä tunteja.

– Peruskoulunsa päättää jo nyt joka vuosi yhä enemmän nuoria, joiden luku- ja laskutaidot ovat niin huonot, että selviytyminen työelämässä on vaikeaa. Tämä kehitys on pakko pysäyttää, Pia Kauma toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)