HS: Tästä Länsimetron viivästys johtuu – osa järjestelmistä ei ole edes valmiina

Länsimetron avajaisten myöhästyminen liittyy rakennustöiden viivästymiseen, ei vain turvatestien vaikeuksiin, kertoo Helsingin Sanomat.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Länsimetro Oy kertoi viikko sitten perjantaina, että metroliikenteen ja -asemien pyörittämiseen vaadittavien järjestelmien koekäytöt ovat osoittautuneet ”odotettua vaativammiksi tehtäviksi”.

Käytännössä viivästyminen näyttää Helsingin Sanomien mukaan johtuvan siitä, että osa metroliikenteen ja -asemien vaatimista järjestelmistä ei ole vielä edes valmiina.

Länsimetroa varten rakennetaan 52 erilaista järjestelmää, jotka hoitavat muun muassa paloturvallisuutta, ilmastointia, kulunvalvontaa ja lämmitystä.

Useille metroasemille ei vieläkään ole toimitettu esimerkiksi paloturvallisuusjärjestelmän vaatimia paineenkestäviä savunpoistoluukkuja. Länsimetro Oy:n toimitusjohtajan Matti Kokkisen mukaan tämä johtuu liian myöhään tehdystä tilauksesta.

Savunpoistoluukkujen saapuminen näyttää venyvän heinäkuun puoleenväliin. Ilman luukkuja järjestelmää ei päästä testaamaan, eikä pelastuslaitos voi järjestää asemalla pelastusharjoituksia.

Kokkinen ei vielä torstai-iltana osannut arvioida, milloin länsimetro voisi aueta.

Länsimetron rakennustöissä on syntynyt useita ketjureaktioita, joissa yhden komponentin puuttuminen on johtanut koko järjestelmän valmistumisen hidastumiseen.

Länsimetron rakennusprojektia johtaa Länsimetro Oy:n palkkaama projektinjohtoyritys Sweco PM.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)